جهان اسلام

سنت «وقف»، نشان دهنده علاقه ایرانی ها به امام حسین علیه السلام

بیش از ۶۰ درصد از موقوفات ثبت شده در کشور ایران، وقف «امام حسین علیه السلام» است.

 

بیش از ۶۰ درصد از موقوفات ثبت شده در کشور ایران، وقف «امام حسین علیه السلام» است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ایران اعلام کرد که  ۶۰ درصد نیت واقفان در این کشور، وقف برای حضرت امام حسین علیه السلام است.

به گزارش شیعه ویوز، به نقل از رسانه‌های ایران، هر چند رئیس سازمان اوقاف ایران درباره محل مصرف این موقوفات سخنی نگفت، اما اعلام کرد در ایران حدود یک میلیون و 300 هزار موقوفه وجود دارد.

وقف، یکی از سنت‌های پسندیده اسلامی است که در بین شیعیان رواج بیشتری دارد.

در طول تاریخ، بسیاری از شیعیان  با وقف کردن دارایی‌های خود با نیت‌های مختلف، سعی در کمک به فقرا، نیازمندان، بیماران و یا حوزه‌های علمیه با هدف نشر فرهنگ تشیع و معرفی فرهنگ اصیل اهل بیت علیهم السلام کرده‌اند.

در این بین با توجه به پیشرفت‌های بشری و رشد فناوری‌های علمی،  شبکه‌های ماهواره‌ای و مجموعه‌های رسانه‌ای به عنوان یکی از بزرگ ترین ابزارهای تبلیغی، می‌توانند محلی برای نیت خیر وقف به منظور ترویج معارف شیعی و تعظیم شعائر مذهبی به شمار آیند.

به عنوان نمونه، چندی پیش یکی از مشترکان ایرانی الاصل ساکن در کشور آلمان، به نام خانم «هما حقایقی» طی تماس با برنامه «منم مشترکم» از شبکه فارسی زبان مجموعه رسانه‌ای امام حسین علیه السلام، منزل مسکونی خود در آلمان را وقف این مجموعه رسانه‌ای مستقل شیعی کرد.

به گفته کارشناسان مذهبی، وقف به عنوان یکی از ماندگارترین اهرم‌های مالی در جوامع اسلامی، توانسته است تاکنون بسیاری از فعالیت‌های سازنده مذهبی را به لحاظ مالی تامین کند.

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا