جهان اسلام

شکایت افغانستان به سازمان ملل به دلیل سفر هیئت طالبان به پاکستان

افغانستان در نامه‌ای به کمیته تحریم‌های شورای امنیت نوشته که پاکستان درباره قصد خود برای گفتگو با نمایندگان گروه تروریستی طالبان با حکومت کابل مشورت نکرده است.

 

افغانستان در نامه‌ای به کمیته تحریم‌های شورای امنیت نوشته که پاکستان درباره قصد خود برای گفتگو با نمایندگان گروه تروریستی طالبان با حکومت کابل مشورت نکرده است.

سنی های تندروی طالبان گروهی تروریستی هستند که صلح و ثبات افغانستان را تهدید می کنند و قرار است امروز ۹ تن از اعضای هیأت مذاکره‌کننده این گروه تروریستی که در فهرست سیاه سازمان ملل قرار دارند، به پاکستان سفر کنند.

به گزارش شیعه ویوز به نقل از بی‌بی‌سی، در نامه دولت افغانستان آمده که اجازه دادن به عناصر طالبان برای سفر به اسلام‌آباد و دیدار با مقامات پاکستانی، به معنای به رسمیت شناختن این گروه است.

پاکستان یکی از انگشت‌شمار کشورهایی بود که حکومت طالبان (۱۹۹۶-۲۰۰۱) را در افغانستان به رسمیت شناخت.

پیش‌تر، دولت افغانستان از شرکت نمایندگان طالبان در نشست دو روزه مسکو نیز به سازمان ملل شکایت کرده بود.

بر اساس این گزارش، منابعی در وزارت خارجه افغانستان گفته بودند که پیش از نشست مسکو، هرگاه هیأتی از این گروه مسلح می‌خواست به کشوری سفر کند، نخست سازمان ملل با دولت افغانستان مشورت می‌کرد.

سه روز پیش، گروه تروریستی طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد که اعضای هیأت این گروه در سفر به اسلام‌آباد، با عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان نیز دیدار خواهند داشت. 

این نخستین بار است که این گروه تروریستی از دیدار نمایندگان خود با رهبر یک کشور همسایه افغانستان خبر می‌دهد.

در اعلامیه این سنی های تندرو، همچنین گفته شده که پس از نشست اسلام‌آباد، گفت‌وگوهای نمایندگان این گروه با آمریکا در ۲۵ فوریه در دوحه قطر ادامه خواهد یافت.

پاکستان از روند گفت‌وگوهای آمریکا و عناصر طالبان حمایت کرده و گفته که زمینه گفت‌وگوها را این کشور فراهم کرده است.

در همین راستا پاکستان حدود سه ماه پیش ملأ عبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه تروریستی طالبان را به درخواست زلمای خلیل زاد نماینده آمریکا در گفتگو با این گروه از زندان این کشور آزاد کرد و حالا او به عنوان رئیس جدید دفتر سیاسی طالبان در قطر تعیین شده است.

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا