جهان اسلام

حکم اعدام در انتظار یک بانوی شیعه ی فعال در عربستان سعودی

«سازمان جهانی دیده بان حقوق شیعیان» (شیعه رایتس واچ) اعلام کرد که «اسرا حسن الغمغام» بانوی فعال شیعه در کشور عربستان سعودی، با حکم اعدام مواجه شده است.

 

«سازمان جهانی دیده بان حقوق شیعیان» (شیعه رایتس واچ) اعلام کرد که «اسرا حسن الغمغام» بانوی فعال شیعه در کشور عربستان سعودی، با حکم اعدام مواجه شده است.

به گزارش شیعه ویوز، در بیانیه این سازمان حقوق بشری آمده است: 

در راستای استبداد حکومت عربستان سعودی و سیاست برخورد با فعالان اجتماعی، یک بانوی شیعه به نام «اسرا حسن الغمغام»، از سوی یکی از دادگاه های فرمایشی آل سعود با حکم اعدام مواجه شده است.

این بیانیه افزود:  به گفته منابع حقوقی مطلع، در اولین جلسه ی یک دادگاه کیفری در شهر «ریاض» عربستان،  که با موضوع بازخواست خانم الغمغام برپا شد، دادستان سعودی برای او درخواست اعدام داد.

این سازمان در ادامه بیانیه خود آورده است: خانم الغمغام، اولین فعال زن شیعه از منطقه شیعه نشین «القطیف» است که از سوی نیروهای امنیتی در روز 8 دسامبر 2015 میلادی، به همراه همسرش «سید موسی جعفر الهاشم»  بازداشت شدند.

نیروهای امنیتی ابتدا  به خانه این زوج شیعه که در شهرک «الجش» در جنوب غربی منطقه القطیف قرار دارد، یورش بردند و بعد از بازداشت آنان ،خانم الغمغام را به اتهام آنچه فعالیت های ضد حکومتی خواندند، به زندان «المباحث العامه» در شهر «دمام» منتقل کردند. 

شیعه رایتس واچ ادامه داد :  نظام حاکم در کشور عربستان سعودی تا به حال تعدادی از زنان در منطقه الشرقیه را تنها به اتهام اظهار نظر بازداشت کرده، که از آن جمله می توان به نام های «نعيمة المطرود»، «فاطمة نصيف» و «نسيمة السادة» و چند تن دیگر اشاره کرد .

نیروهای امنیتی سعودی اخیرا با یورش به مناطق شیعه نشین، به بازداشت بانوان شیعه ی فعال در زمینه حقوق زنان پرداخته اند.

این سازمان حقوق بشری که رخدادهای  مرتبط با شیعیان در سطح جهان را رصد می کند، در بیانیه خود به مقامات عربستان سعودی در باره ی ادامه اقدامات خشونت آمیز و سیاست های ظالمانه علیه معترضان اجتماعی، هشدار داد. 

شیعه رایتس واچ افزود: این رفتارها هتک حرمتی واضح در راستای خفه کردن صدای معترضان و به وحشت انداختن اصلاح طلبان سیاسی است، که در انتها بی نتیجه خواهد بود. 

این سازمان در پایان بیانیه خود، از آزادی خواهان جهان و جامعه بین المللی خواست با اقدامی فوری و موثر، به هتک حرمت ها و بی احترامی علیه جان و کرامت شیعیان و شهروندان از سوی حکومت عربستان ، خاتمه دهند، و آزادی همه ی بازداشت شدگان سیاسی را فراهم کنند.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا