جهان اسلام

حذف دروس اسلامی، از برنامه های مدارس عربستان

وزارت آموزش و پرورش عربستان با صدور بخش نامه‌ای مجموعه برنامه های موسوم به «بینش اسلامی» را از تمام مدارس این کشور حذف کرد. 

 

وزارت آموزش و پرورش عربستان با صدور بخش نامه‌ای مجموعه برنامه های موسوم به «بینش اسلامی» را از تمام مدارس این کشور حذف کرد. 

به گزارش رسانه های این کشور، وزارت آموزش و پرورش عربستان سعودی در بخش نامه‌ای اعلام کرد که طرح «آگاهی فکری، مصونیت و بینش اسلامی»  که در قالب درس «بینش اسلامی» در مدارس تدریس می‌شد، لغو شده، و همه کمیته‌های مربوط به آن نیز منحل می‌شود.

وزارت آموزش و پرورش سعودی با لغو این برنامه‌های اسلامی، قرار است که همه فعالیت‌ها را در قالب برنامه‌ای به نام «آگاهی فکری» به اجرا درآورد،  که این برنامه را اخیرا آغاز کرده است.

برنامه‌های دینی «بینش اسلامی» از سال ۱۹۶۹ میلادی در مدارس عربستان اجرا شد،  و طی سال‌های گذشته بر طرح‌های اسلامی و مراکز برگزاری دروس دینی در دوره‌های تابستانی نظارت می شد.

بر اساس طرح جدید، فعالیت مراکز برگزاری دروس دینی در دوره‌های تابستانی نیز متوقف شده است. 

کارشناسان می‌گویند، کسانی که حامی جریان «لیبرالیسم» در عربستان هستند، توانسته‌اند مخالفین خود را از جریان «الصحوه» که یک جریان دینی در عربستان محسوب می‌شود، دور کنند.

عربستان طی سال‌های اخیر، به دستور «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور، شاهد به اصطلاح «اصلاحات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی» در چارچوب «چشم انداز ۲۰۳۰»  این کشور است. 

بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که اصلاحات در این کشور بیشتر جنبه فرمایشی دارد و در حقیقت حاکمان جدید این کشور تحت فشارهای کشورهای غربی، ناگزیر  به انجام این اقدامات هستند.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا