جهان اسلامموسسات جهانی شیعه

مرکز آدم: آتش گشودن بر تظاهرکنندگان در شهر بصره محکوم است

مرکز آدم برای دفاع از حقوق بشر و آزادی ها، نسبت به اقدام نیروهای حراستی پالايشگاه نفتی منطقه المدینه واقع در نزدیکی بصره در جنوب عراق، واکنش نشان داد. 

 

مرکز آدم برای دفاع از حقوق بشر و آزادی ها، نسبت به اقدام نیروهای حراستی پالايشگاه نفتی منطقه المدینه واقع در نزدیکی بصره در جنوب عراق، واکنش نشان داد. 

این نیروها به سمت جوانان معترض شلیک نمودند که در پی آن یک تن جان باخته و چند تن دیگر مجروح شدند. 

در بيانيه اين مرکز که نسخه ای از آن به دست شیعه ویوز رسیده، آمده است:

 تظاهرات و مطالبه حقوق و فراهم آوردن خدمات اساسی و زيربنايی برای شهروندان و حفظ کرامت آنان حقی است لازم الاجرا که قانون اساسی عراق بر بايستگی آن تأکيد کرده،بنابراین تمام نهادهای ذی ربط بايد به اجرای آن ملزم بوده و این قوانین را مورد تعرض قرار ندهند.

این بیانیه افزود: بايد توجه داشت که تظاهرات جوانان بيکار و درخواست فراهم آوردن فرصت شغلی از سوی آنان مسالمت آميز بوده و این درخواست مشروعی از طرف آنها است. 

مرکز آدم افزود: این درحالی است که شاهد آتش گشودن به سمت معترضان بودیم؛ اقدامی که نه تنها با ارزش های انسانی، بلکه با قانون اساسی عراق نیز در تضاد است. 

در ادامه اين بيانيه آمده است: در حالی که شاهد آنیم  که مسئولان اجرايی صدها بار در مورد اجرای قانون درباره جنايتکارانِ اقدام های تروريستی، خیانت کاران بزرگ و توطئه کنندگان تردید می ورزند، اما در شلیک گلوله های جنگی به سوی جوانان شهرهایی که مردمش بی دريغ فرزندان خود را در راه دفاع از عراق و آزادسازی آن از لوث وجود تروريسم تقديم کرده اند، هيچ ترديدی به راه نمی دهند. 

مرکز آدم در بيانيه خود، مسئوالان عراقی را خطاب قرار داده و گفت: مسئولان بايد بدون فوت وقت، عاملان و آمران اين جنايت را به دستگاه قضایی تحويل دهند تا بر اساس قانون مجازات شوند و دولت فدرال نیز ضمن عذرخواهی از خانواده قربانیان و پرداخت خسارت به آنان، خواسته آنان را تامین کنند. 

این بیانیه با اشاره به ماده 22 از بند یک قانون اساسی عراق، افزود: لازم به یادآوری است که فراهم نمودن فرصت های شغلی در مناطق نفتی عراق لطف حکومت در حق ملت نيست، بلکه وظيفه ای است که بايد برای تک تک ساکنان مناطق نفت خيز و ديگر شهروندان عراقی بها نجام رساند. 

مرکز آدم برای دفاع از حقوق بشر و آزادی ها، در پایان بیانیه خود آورده است: به نهادها و مسئولان عراقی نسبت به سستی و کم کاری در رابطه با خواسته های مشروع مردم بصره هشدار می دهیم و از آنها میخواهیم تا خواسته های مردم را تامین نمایند؛ چرا که احتمال سواستفاده از خشم مردم توسط کسانی که عراق را بی ثبات خواسته و بدخواه آن هستند، قطعی است. 

گفتنی است که نیروهای حراست پالايشگاه نفت بصره عراق در روز هشتم ماه ژوئيه جاری در بخش المدينه از توابع شهر بصره (بزرگ ترين شهر نفتی عراق) بر روی جوانان بيکارِ جويای کار در مناطق نفتی آتش گشود که به مرگ سعد يعقوب المنصوری و مجروح شدن شماری ديگر از تظاهرکنندگان انجاميد. شايان توجه است اين حادثه اولين آن نبوده که با برخورد خشن و خونبار نيروهای امنيتی در بصره به وقوع پيوسته، بلکه قبلا نيز چنين چيزی اتفاق افتاده است.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا