جهان اسلامموسسات جهانی شیعه

بحث و بررسی «اثر رضامندی شهروندان بر مشروعیت حاکمیت» در #مرکز_آدم در شهر مقدس کربلا

نشستی با عنوان «اثر رضامندی شهروندان بر مشروعیت حاکمیت» در شهر مقدس کربلا برگزار شد.

 

نشستی با عنوان «اثر رضامندی شهروندان بر مشروعیت حاکمیت» در شهر مقدس کربلا برگزار شد.

مرکز آدم برای دفاع از حقوق بشر و آزادی ها، نشستی تحت عنوان «اثر رضامندی شهروندان بر مشروعیت حاکمیت» را در تالار جمعیت دوستی و شکوفایی کربلای معلی برگزار کرد. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی شیرازی، در این نشست شماری از شخصیت های دانشگاهی، حقوقی، مدیران مراکز تحقیقاتی ـ مطالعاتی، برخی از اصحاب رسانه و تنی چند از پژوهشگران دانشگاهی و رسانه ای حضور داشتند.

در این نشست «دکتر علاء الحسینی» مدیر جلسه و استادیار دانشکده حقوق دانشگاه کربلا، طی سخنانی گفت: این موضوع در حقوق، دین و منطق ریشه دارد؛ زیرا هیچ جامعه ای بدون حاکمیت قوام نمی یابد و به دیگر بیان، ملت و کشور کافی نیست و بودن حکومت و حاکمیت اجتناب ناپذیر است.

وی که پژوهشگر مرکز آدم نیز هست، ادامه داد: حاکمیت شکل های متعددی دارد که در مواردی به عنوان «حاکمیت و قدرت مشروع» تبلور می یابد و زمانی این گونه نیست، چراکه از رضامندی ملت برخوردار نیست و اینگونه حکومت ها با الفاظی نظیر حکومت دیکتاتوری، مستبد شناخته می شوند.

الحسینی افزود: نظر به اینکه در شرایط فوق العاده سخت تاریخ عراق یعنی برهه انتخابات پارلمانی قرار داریم، لازم است در مطالعات، تحقیقات، مناقشات و آگاهی بخشی به شهروندان عراقی بکوشیم. 

وی با اشاره به اینکه اهمیت پارلمان تنها به مرحله پیدایش آن اختصاص ندارد، گفت: تاثیر پارلمان به عنوان یک قوه قانونگذار استمرار می یابد و به همین جهت ما با توجه به اصول قانون اساسی که بر گرفتن مشروعیت و قدرت حاکمیت از مقبولیت مردم تاکید دارد؛ در حال بازخوانی و بازنگری قانون اساسیِ عراق که در سال 2005 شکل گرفته، می باشیم.

الحسینی در پایان سخنان خود گفت: ما «رضامندی ملت و اثر آن بر مشروعیتِ حاکمیت» را مورد توجه قرار می دهیم. پس اگر نظام انتخاباتی عراق خوب عمل کند و عدالت گرا باشد پارلمانی عدالت محور و تابع اراده ملت تشکیل می دهد که رضامندی در انتخاب نمایندگان را در پی خواهد داشت، ولی با توجه به رخنه ها و خلل هایی که در قانون اساسی و دیگر قوانین وجود دارد به نظر نمی رسد که حاکمیت بتواند از رضامندی ملت برخوردار شود.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا