جهان اسلام

هشدار بنیاد جهانی آیت الله العظمی شیرازی به مداخله گران جنگ سوریه

 

این بنیاد از تمام طرف های منطقه ای و جهانی که در کوره ی جنگ نفرین شده می دمند می خواهد از جنگ افروزی پرهیز کنند. 

به گزارش شیعه ویوز  ، بنیاد جهانی آیت الله العظمی شیرازی طی بیانیه ای از تمامی مرتبطین با پرونده ی سوریه خواست تا عقلانیت را در کنار این جریان حاکم گردانند و از جنگ افروزی ـ به هر بهانه ای که باشد ـ دوری جسته و آن را کنار بگذارند، چراکه جنگ هایی از این قبیل، ویرانی ها و مصیبت های فراوانی در پی خواهد داشت و قربانیان آن از مردم بی دفاع خواهند بود. 

این بیانیه که در روز دوشنبه دوم ماه سپتامبر 2013 (11 شهریور 1392) در واشنگتن صادر شد، اعتراضی بود به جنگ طلبان و سوداگران جنگ در پایتخت های منطقه ای و جهانی. 

 

متن بیانیه به شرح زیر می باشد:

بسم الله الرحمن الرحیم

 

قال الله تبارک و تعالی: «مِنْ أَجْلِ ذَلِکَ کَتَبْنَا عَلَی بَنِی إِسْرَائِیلَ أَنَّهُ مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِی الأَرْضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا وَلَقَدْ جَاء تْهُمْ رُسُلُنَا بِالبَیِّنَاتِ ثُمَّ إِنَّ کَثِیرًا مِّنْهُم بَعْدَ ذَلِکَ فِی الأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ؛ از این روی بر فرزندان اسرائیل مقرر داشتیم که هرکس، کسی را ـ جزء قصاص نفس، یا [به کیفر] فسادی در زمین ـ بکشد، چنان است که گویی همه ی مردم را کشته باشد. و هرکس کسی را زنده بدارد، چنان است که گویی تمام مردم را زنده داشته است و قطعاً پیامبران ما دلایل آشکار برای آنان آوردند، [با این همه] پس از آن بسیاری از ایشان در زمین زیاده روی می کنند»(مائده/32). 

بار دیگر در شماری از پایتخت های منطقه ای و جهانی طبل جنگ نواخته شده است تا از این رهگذر افکار عمومی را به نفع جنگ بر ضد ملت برادر سوریه بسیج کنند. این بنیاد آموزه های اسلام را به عنوان روشی برای زندگی راه خود قرار داده است؛ اسلامی که در هر فرصتی که برای عقلا پیش می آید آنان را به صلح و مسالمت فرا می خواند. خدای متعال نیز در همین معنا خطاب به رسول خود می فرماید: «وَإِن جَنَحُواْ لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَکَّلْ عَلَی اللّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ؛ و اگر به صلح گراییدند، تو [نیز] بدان گرای و بر خدا توکل نما که او شنوای داناست»(انفال/61). 

بر این اساس، بنیاد جهانی آیت الله العظمی شیرازی از تمام اطراف منازعه ـ منطقه ای و جهانی ـ می خواهد که به هیچ وجه از جنگ دم نزنند، چراکه جنگ ها هیچ نقشی در ترویج ارزش های مدنی و فرهنگ ندارند، چنان که غربی ها مدعی اند که در راه ترویج و استقرار گرداندن آن در کشورهای عربی و اسلامی می کوشند. همین طور جنگ، از حقوق بشر حمایت نکرده، و از خشونت، ترور و تروریسم ممانعت نمی کند، بلکه بر عکس، جنگ، به ویژه جنگ در سوریه و در شرایط فعلی که تروریست ها تحت پوشش و عنوان معارضان ابتکار عمل را در دست گرفته اند، نه تنها آنان را در ادامه دادن به راه و اقدام های جنایتکارانه شان بر ضد مردم بی گناه و بی دفاع این کشور و ملت برادر تشویق می کند که چتری سیاسی برای گروه های خشونت گرا و تروریست پدید می آورد. 

همین امر بحران را پیچیده تر کرده، هیچ راه حل سیاسی ای برای برون رفت از وضعیت موجود فراهم نخواهد آورد. 

این بنیاد از تمام طرف های منطقه ای و جهانی که در کوره ی جنگ نفرین شده می دمند می خواهد از جنگ افروزی پرهیز کنند. 

بی تردید تنها استفاده کنندگان از این جنگ ها تاجران اسلحه هستند که با جنگ افروزی می توانند سلاح های فرسوده و از رده خارج خود را به فروش برسانند یا اسلحه های مدرن خود را در میدان جنگی واقعی بیازمایند که در هر حال به قیمت جان مردم بی دفاع و اشک بیوه زنان و یتیمان، انبوه ثروت حاصل از فروش اسلحه را به سوی خود سرازیر کنند. 

در این جا بنیاد جهانی آیت الله العظمی شیرازی موضع گیری انسانی و هوشمندانه ی پاپ بزرگ واتیکان مبنی بر نپذیرفتن جنگ و این که اگر هر یک از دولت های قدرتمند جهان زور و فشار علیه سوریه به کار ببرد احتمال شعله ور شدن جنگ سوم جهانی وجود دارد را ارج می نهد. 

به منظور فعال ساختن این موضع گیری استراتژیکی، بنیاد جهانی آیت الله العظمی شیرازی از تمام رهبران دینی تمام ادیان در سراسر جهان می خواهد نشستی فوق العاده برگزار کنند و در آن نشست، نگاه ضد جنگ ادیان و مذاهب مختلف و نیز مخالفت رهبران معنوی آن را بر ضد جنگ به عنوان راه حلی برای منازعات منطقه ای و جهانی ارائه دهند و پیامی به افکار عمومی جهانی بدهند مبنی بر این که دین، عقل و منطق جنگ را نفی می کند و آن را نمی پذیرد. از این رو هرکس دین را به ابزاری برای جنگ و جنگ افروزی بدل کند دین فروش و سوداگر جنگ است. 

از خدای متعال مسئلت داریم جامعه ی بشری را از رنج و گرفتاری دور بدارد و خردمندان را توانا سازد تا صدا و پیام عقلانی خود را به دیگر صداهای فتنه انگیز، به ویژه آن دسته از صداهایی که به خشونت و جنگ و تروریسم فرا می خواند، غالب گرداند.

 

بنیاد جهانی آیت الله العظمی شیرازی ـ واشنگتن

www.shirazionline.org

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا