جهان اسلام

بازخوانی نامه امیرمومنان علی علیه السلام به مالک اشتر در کربلای معلی

مرکز مطالعات و تحقیقات آیت الله العظمی شیرازی نشستی به منظور بازخوانی نامه امیرمؤمنان علیه السلام به مالک اشتر برگزار کرد.

 

مرکز مطالعات و تحقیقات آیت الله العظمی شیرازی نشستی به منظور بازخوانی نامه امیرمؤمنان علیه السلام به مالک اشتر برگزار کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی شیرازی، این نشست تحت عنوان «انتقال حکومت از خشونت و زورمداری به عطوفت و رحمت، بازخوانی عهدنامه امیرمومنان امام علی علیه السلام به مالک اشتر» در کربلای معلی برگزار شد.

مدیریت این نشست را استاد حیدر الجراح، مدیر مرکز مطالعات و تحقیقات آیت الله العظمی شیرازی بر عهده داشت. 

وی طی سخنانی در این نشست گفت: مقابل زورمداری و خشونت، رحمت است؛ لذا فرضیه ای نیست که آن را محقق شدنی یا تحقق ناپذیر تصور کند، بلکه ممکن است که در موارد فراوانی محقق شود و این ارزش به جامعه بازگردد و استمرار یابد.

الجراح با اشاره به مفاد نامه امیرمؤمنان علیه السلام به مالک اشتر بیان کرد: حضرت علی علیه السلام زمانی که نظریه و ایده «رحمت و مهروزی از خاستگاه قدرت» را مطرح کردند، راهکارها و لوازم آن را نیز ارائه دادند و نظریه خود را ممکن ترین و شدنی ترین امر دانستند.

وی افزود: آن حضرت شخص اول حکومت بودند و در عین حال از مهربانی، رحمت و کاریزمایی بی مانندی برخوردار بودند. ایشان هماره قلبشان لبریز از مهربانی و رحمت بود و در واقع در نفس خود بر مردم حاکم و فرمانروا و در نزد پروردگار جهان محکوم و فرمانبردار بود.

به گفته وی حضرت امیرالمومنین علیه السلام در نامه خود مبنا و اساس رابطه سه گانه حاکم یعنی رابطه با خدای متعال، رابطه با مردم و رابطه با نفس را تبیین کرده اند و بر هر حاکمی لازم است تا بر اساس این نامه و نه برخلاف آن حکومت نماید.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا