جهان اسلام

انتقاد «سازمان جهانی دیده بان حقوق شیعیان » از رویکرد برخی کشورها در افزایش فشار بر شیعیان

سازمان جهانی دیده بان حقوق شیعیان (شیعه رایتس واچ) طی بیانیه ای  محدود کردن بیش از پیش شیعیان، خصوصا محدود کردن آزادی های عقیدتی و انسانی آن ها در برخی کشورهای خاورمیانه را محکوم کرد.

 

سازمان جهانی دیده بان حقوق شیعیان (شیعه رایتس واچ) طی بیانیه ای  محدود کردن بیش از پیش شیعیان، خصوصا محدود کردن آزادی های عقیدتی و انسانی آن ها در برخی کشورهای خاورمیانه را محکوم کرد.

در این بیانیه که نسخه ای از آن به خبرگزاری شیعه ویوز رسیده، آمده است:

برخی از نهادهای حکومتی، با هدف مصادره حقوق اولیه شیعیان،  سیاست هایی از پیش برنامه ریزی شده را وضع می کنند، و از سوی دیگر شاهد آن هستیم که سازمان های حکومتی برخی کشورها، راه را برای ورود فرهنگ های فاسد خارجی مانند همجنس گرایی و احزاب سکولار  باز می کنند.

این بیانیه افزود: اخیرا شاهد آن بوده ایم که برخی حکومت ها دستور منع خرید و فروش کتب شیعی را صادر کرده اند، و ضمن پلمپ موسسات مستقل که صرفا فعالیت های مذهبی ـ فرهنگی دارند، انواع هتک حرمت ها را در قبال شیعیان روا می دارند.

شیعه رایتس واچ در ادامه تاکید کرد: این رفتارهای نادرست که از سوی گروه های افراطی و تکفیری حمایت می شوند، باعث به وجود آمدن نفرت و دشمنی هرچه بیشتر با شهروندان شیعه این حکومت ها می شود و افراط گرایی را در این کشورها نهادینه می کند؛ و این در حالی است که جوامع امروزی با بحران هایی گوناگون دست و پنجه نرم می کنند.

این سازمان حقوق بشری که حقوق شیعیان را در سطح بین المللی رصد می کند، ادامه داد : نهادهای سیاسی باید به عقاید و مذهب شیعیان و همچنین مقدسات این قشر بزرگ از جامعه  احترام بگذارند و دست از سرکوب و منع آزادی ها بردارند تا ملت ها بتوانند به صورت مسالمت آمیز در کنار یکدیگر زندگی کنند، چرا که دین، متعلق به خدا،  و میهن ها متعلق به مردم است.

سازمان جهانی دیده بان حقوق شیعیان (شیعه رایتس واچ) در پایان بیانیه خود از تمام حکومت ها و سازمان های وابسته به آن ها در منطقه خاورمیانه ـ خصوصا کشورهای عربی ـ خواست تا به اقداماتی که آزادی های مدنی شیعیان را به عنوان شهروندان جامعه از بین می برد، پایان دهند و در راستای رشد و شکوفایی ملت های خود در عرصه جهانی، بکوشند.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا