جهان اسلام

عفو بین‌الملل فروش تسلیحات غربی به ائتلاف سعودی را محکوم کرد

تصمیم کشورهای غربی برای فروش تسلیحات به عربستان سعودی و هم پیمانان آن در حمله نظامی به یمن مورد انتقاد شدید یک نهاد بین المللی مدافع حقوق بشر قرار گرفت.

 

تصمیم کشورهای غربی برای فروش تسلیحات به عربستان سعودی و هم پیمانان آن در حمله نظامی به یمن مورد انتقاد شدید یک نهاد بین المللی مدافع حقوق بشر قرار گرفت.

به گزارش رویترز، سازمان عفو بین الملل با صدور بیانیه ای، فروش اسلحه از سوی کشورهای غربی به عربستان سعودی و کشورهای هم پیمان آن در جنگ یمن را محکوم کرده و خاطر نشان ساخت که چنین کاری باعث می شود پیمان جهانی تجارت اسلحه (ATT) مضحک باشد.

بر اساس این گزارش، «لین معلوف»، مدیر پژوهش های خاور میانه در سازمان عفو بین الملل در بیانیه ای در این باره آورده است: مدارک زیادی وجود دارند که نشان می دهند، فروش غیر مسئولانه اسلحه به نیروهای ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی منجر به خسارت های زیادی به غیر نظامیان یمنی شده است.

در بیانیه این مسئول عفو بین الملل همچنین آمده است: با این حال، این مسئله آمریکا، بریتانیا و سایر کشورها از جمله فرانسه، اسپانیا و ایتالیا را از ادامه فروش سلاح به ارزش میلیاردها دلار به عربستان سعودی و متحدانش باز نداشت.

بنا بر اعلام این سازمان، در آستانه چهارمین سالگرد شروع درگیری در یمن، هیچ گونه نشانه واقعی از کاهش شدت آن وجود ندارد و همه طرف های درگیر نیز مانع رسیدن کمک های بشردوستانه به دست کم ۲۲٫۲ میلیون نفر نیازمند کمک‌ و بیش از دو میلیون فرد مبتلا به وبا می شوند.

عفو بین الملل همچنین تاکید کرد که با وجود کاهش شدت محاصره بنادر یمن از سوی ائتلاف سعودی، این ائتلاف همچنان به اعمال محدودیت بر کمک ها و واردات کالاهای اساسی ادامه می دهد.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا