جهان اسلام

کشف قرآن دست‌نویس تاریخی در تونس

کتابخانه ملی تونس از کشف سومین نسخه از قرآن دست‌نویس منسوب به «ابن غطوس» (خطاط برجسته اندلسی در قرن هفتم هجری) خبرداد.

 

کتابخانه ملی تونس از کشف سومین نسخه از قرآن دست‌نویس منسوب به «ابن غطوس» (خطاط برجسته اندلسی در قرن هفتم هجری) خبرداد.

کتابخانه ملی تونس ضمن اعلام این خبر افزود: مورخان معتقدند، این نسخه بیش از ۹ قرن پیش نگاشته شده و کتابت آن دست‌کم شش ماه به طول انجامیده است.

این مصحف به خط مراکشی روی پوست و با مرکب قهوه‎ای نگاشته شده که علامات تشدید و سکون آن به رنگ زرد، دیگرعلامت‌های اعراب آن به رنگ قرمز و همزه به رنگ پرتقالی نوشته شده است.

شاکر عادل کشک، رئیس بخش نسخ خطی کتابخانه ملی تونس در ارتباط با این نسخه تصریح کرد: خطوط دایره‎ای در حاشیه صفحات این مصحف دیده می‌شود و نشانه‌های مربوط به تقسیم حزب‌ها با اشکال هندسی زیبایی تزیین شده است.

وی با بیان این که نگارنده نام خود و تاریخ نسخ این مصحف را با رنگ طلایی در صفحه آخر آورده، گفت: کسی سعی داشته نام ابن غطوس را با مرکب سیاه محو کند که هنوز علت این کار مشخص نیست.

کشک با اشاره به این که کتابخانه ملی تونس پیش از این دو نسخه مصحف دیگر به خط ابن غطوس را در اختیار داشته، گفت: این مصحف‌ها به خط اندلسی زیبا و جذاب نگاشته شده‌اند که به خط کوفی نزدیک هستند.

وی تصریح کرد که نسخه سوم که به تازگی کشف شده، نسبت به دو نسخه پیشین کوچک‌تر است که این امر تذهیب و تزیین آن را بسیار سخت‌تر کرده است.

این مصحف در ماه فوریه به کمیته تحقیقات کتابخانه ملی تونس تحویل داده شده و به صورت تخصصی مورد بررسی قرار گرفت که نتیجه بررسی‌ها گواه آن بود که این نسخه از قرآن به خط ابن غطوس اندلسی نگاشته شده است.

گفتنی است، محمد بن عبدالله بن غطوس، ناسخ و خوشنویس برجسته اندلسی است که به نسخ قرآن و بسیاری از نسخ خطی شهرت داشت.

وی در سال ۶۱۰ هجری قمری(۱۲۱۳ میلادی) وفات یافت. نام این خطاط اندلسی در بسیاری از مراجع و کتب قدیمی آمده و در برخی از آنها گفته شده که وی 500 مصحف نگاشته است.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا