جهان اسلام

کاهش تدریجی تلفات انسانی تروریسم در عراق

آخرین آمارهای نمایندگی سازمان ملل در عراق معروف به یونامی، نشان می دهد که تلفات انسانی ناشی از خشونت ها، عملیات تروریستی و درگیری های مسلحانه در عراق در حال کاهش تدریجی است.

 

آخرین آمارهای نمایندگی سازمان ملل در عراق معروف به یونامی، نشان می دهد که تلفات انسانی ناشی از خشونت ها، عملیات تروریستی و درگیری های مسلحانه در عراق در حال کاهش تدریجی است.

 یونامی در آخرین گزارش خود پیرامون تلفات انسانی خشونت، تروریسم و درگیری مسلحانه در عراق در ماه فوریه 2018 اعلام کرده است که 91 نفر براثر این حوادث در عراق جان باخته و 208 تن دیگر زخمی شده اند.

براساس این آمار، بغداد پایتخت عراق در بین استان های این کشور همچنان در صدر بیشترین تلفات انسانی قرار دارد که شامل 49 کشته و 146 زخمی قرار دارد؛ الانبار با 14 کشته و 37 زخمی و دیاله با 12 کشته و 11 زخمی در رده های بعدی هستند.

این درحالیست که آمار تلفات انسانی در ماه فوریه 2017 (مدت مشابه آن در سال گذشته) 392 کشته و 613 زخمی بوده است که در آن برهه به دلیل جنگ با سنی های تندروی داعش در موصل مرکز استان نینوا، تلفات این استان در صدر قرار داشت.

طبق آمار فوریه 2017 استان نینوا با 201 کشته و 250 زخمی در رتبه اول و بغداد با 120 کشته و 300 زخمی در رتبه دوم و صلاح الدین با 9 کشته و 13 زخمی در رتبه سوم بیشترین تلفات انسانی در عراق قرار داشتند.

همچنین آمارهای تلفات انسانی در شش ماه گذشته (از سپتامبر 2017 تا فوریه 2018) سیر نزولی تلفات انسانی را در عراق در نتیجه سرکوب تروریسم در این کشور نشان می دهد.

طبق گزارش های ماهانه منتشر شده یونامی، تعداد تلفات در سپتامبر سال گذشته 203 کشته، 389 زخمی، در اکتبر 114 کشته و 224 زخمی ، در نوامبر 117 کشته و 264 زخمی، در دسامبر 69 کشته و 142 زخمی و در ژانویه امسال 115 کشته و 250 زخمی بوده است.

در طول شش ماه گذشته بغداد پایتخت عراق در همه این آمارها بالاترین تلفات را در بین استان های عراق داشته و در رده های دوم و سوم نیز بین استان های الانبار، کرکوک، صلاح الدین، نینوا و دیاله مابقی آمارها توزیع شده است.

دولت عراق در 9 نوامبر 2017 به طور رسمی پایان نظامی سنی ای تندروی داعش و پاکسازی اراضی عراق را از وجود این گروه تروریستی اعلام کرد.

همان طور که در گزارش یونامی نیز آمده، تلفات انسانی در عراق تنها مختص عملیات تروریستی نیست، بلکه بخشی از آن ناشی از خشونت های عمومی و درگیری های مسلحانه است که گاه به صورت درگیری های عشایر در این کشور تجلی پیدا می کند.

استان های جنوب عراق از جمله مناطقی هستند که بخش قابل توجهی از تلفات انسانی ناشی از درگیری های عشایری است و بر همین اساس، دولت عراق به تازگی عملیات امنیتی اعمال قانون را در استان بصره به اجرا در آورده است.

وزیر کشور عراق نیز اواخر هفته گذشته در نشستی با جمعی از سران عشایر، نسبت به درگیری های عشایری هشدار داد و سران عشایر در این جلسه، تعهدنامه ای در خصوص عدم دامن زدن به اختلافات عشایری امضا کردند.

خشونت های عمومی در عراق نیز ناشی از خشونت ها خانوادگی، خودکشی و پاره ای انتقام گیری ها است.

برخی کارشناسان امنیتی پیش بینی کرده اند که هرچه عراق به زمان برگزاری انتخابات در 22 اردیبهشت ماه 97 نزدیک می شود، به تدریج آستانه خشونت ها در این کشور نیز رو به افزایش می گذارد.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا