جهان اسلام

بازسازي مقام منسوب به امام سجاد عليه السلام در قاهره پايتخت مصر

مقام منسوب به حضرت امام زین العابدین علیه السلام واقع در مسجدی بزرگ و تاریخی در قاهره، پس از ترمیم و بازسازی، بازگشایی شد.

 

مقام منسوب به حضرت امام زین العابدین علیه السلام واقع در مسجدی بزرگ و تاریخی در قاهره، پس از ترمیم و بازسازی، بازگشایی شد. 

این مقام که به اعتقاد برخی محبان اهل بیت علیهم السلام در مصر، منسوب به امام سجاد علیه السلام است، در مسجدی بزرگ و تاریخی در منطقه «سیدة زینب سلام الله علیها»ی شهر قاهره، پایتخت مصر واقع شده که صدها سال قدمت دارد.

با وجود آنکه نقل قول‌های غیر قابل انکار، مکان دفن امام زین‌العابدین علیه السلام در مصر را رد می‌کنند، اما این محبان هر سال ولادت ایشان را در این محل گرامی می‌دارند.

این مسجد در سال ۲۰۱۷ میلادی در معرض آتش سوزی قرار گرفت که بر اثر این حادثه بخشی از آثار چوبی آن از بین رفت و همین امر موجب شد وزارت آثار باستانی در مصر اقدام به بازسازی این مسجد کند. 

گفته می‎شود، این مسجد برای نخستین بار در دوره فاطمی ساخته شده که همه آن، به جز رواق داخلی که آثاری مربوط به سال ۱۱۵۴ میلادی در آن دیده می‌شود، تخریب شده است.

این مسجد در سال ۱۸۶۳ به دستور آغا مستحفظان در پایان عصر عثمانی بازسازی گشت و در سال ۱۸۸۶ قسمت‎هایی از این مسجد توسط عبدالواحد تازی کاشی کاری شد و در سال ۱۹۴۴ میلادی به دستور ملک فاروق نمای مسجد به کلی تغییر یافت، اما درب قدیمی و آثار و نصوص تاریخی آن حفظ گردید.

شیخ سلیمان محمود؛ امام جماعت این مسجد، می‌گوید: نسل به نسل عاشقان امام زین‌العابدین علیه السلام، برای زیارت این مقام به این مسجد می آیند، هر چند شاید اساس تاریخی آن را ندانند و یا حتی تاکیدی به مکان دفن آن حضرت در مصر نشده باشد.

گنبد بزرگ این مسجد که ضریح مقام منسوب به حضرت سجاد علیه السلام در آن قرار دارد، به عصر «مملوکی» باز می‌گردد.

این مسجد، یکی از مهم‌ترین مساجد مصر بوده و از بزرگترین مساجد و مقام های مصر است که ظرفیت 5200 نمازگزار را دارد.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا