جهان اسلام

سازمان ملل: پاکسازی موصل از مواد منفجره بیش از یک دهه طول می‌کشد

یکی از کارشناسان سازمان ملل تاکید کرد که مواد انفجاری منفجر نشده در موصل برای یک دهه باقی می مانند و این مسئله نیز جان دو میلیون غیر نظامی را به خطر می اندازد.

 

یکی از کارشناسان سازمان ملل تاکید کرد که مواد انفجاری منفجر نشده در موصل برای یک دهه باقی می مانند و این مسئله نیز جان دو میلیون غیر نظامی را به خطر می اندازد.

به گزارش رویترز، «پیر لودهامر» مدیر برنامه در سرویس اقدام علیه مین سازمان ملل متحد (UNMAS) در یک کنفرانس خبری در شهر «ژنو» سوئیس ضمن تاکید بر این که بمب ها و مین های منفجر نشده در شهر موصل، مرکز استان مرزی نینوا در شمال غرب عراق برای یک دهه آینده همچنان باقی می مانند، خاطر نشان ساخت که این مسئله جان بیش از یک میلیون غیر نظامی خواهان بازگشت به خانه و کاشانه خود پس از پایان تسلط سه ساله  داعش بر این شهر را به خطر می اندازد.

بر اساس این گزارش، کارشناس مذکور ضمن اعلام این که برآورد می شود ویرانی موصل نزدیک به ۱۱ میلیون تن آوار به جای گذاشته و گمان می رود دو سوم مواد منفجره نیز زیر آوار دفن باشد، اظهار داشت: برآوردهای ما این است که پاکسازی غرب موصل بیش از یک دهه به طول خواهد انجامید چرا که شدت و پیچیدگی مواد منفجره، اجازه پایان عملیات پاکسازی طی چند ماه یا حتی چند سال را نمی دهد.

لودهامر در این باره افزود: ما همچنین شاهد مهماتی هستیم که ز آسمان پرتاب شدند، بمب هایی که وزن هر یک از آنها به ۵۰۰ پوند (بیش از ۲۲۶ کیلوگرم) می رسد و زمین را بیش از ۱۵ متر می شکافد؛ بیرون آوردن تنها یکی از آنها چند روز و گاهی اوقات چند هفته به طول می انجامد.

در حالی که پاکسازی ساختمان هایی از قبیل بیمارستان اصلی غرب موصل به عنوان یکی از مقرهای پیشین سنی های تندروی داعش یک مسئله مهم برای از سر گیری خدمت رسانی به شهروندان به شمار می آید، این کارشناس سازمان ملل تصریح کرد: تنها در این مکان بیش از دو هزار و ۵۰۰ ماده منفجره بیرون آوردیم که شامل کمربندهای انفجاری، راکت، خمپاره و بمب های دست ساز است.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا