جهان اسلام

سازمان پزشکان بدون مرز: وضعیت یمن اضطراری است/ 21میلیون یمنی به کمک‌های انسانی نیاز دارند

سازمان بین المللی پزشکان بدون مرز اعلام کرد: خطر، زندگی بیمارانی که به نارسایی کلیه دچار هستند را تهدید می کند، این درحالی است مراکز شست و شوی کلیه یمن با تمام آنچه برایشان مانده به کار خود ادامه می دهند.

 

سازمان بین المللی پزشکان بدون مرز اعلام کرد: خطر، زندگی بیمارانی که به نارسایی کلیه دچار هستند را تهدید می کند، این درحالی است مراکز شست و شوی کلیه یمن با تمام آنچه برایشان مانده به کار خود ادامه می دهند.

این سازمان تصریح کرد: چهار مرکز از 32 مرکز شست و شوی کلیه در یمن از آغاز حمله به یمن بسته شده و سایر مراکز با محدودیت ارائه خدمات مواجه هستند و توانایی انجام درمان کامل بیماران را ندارند.

این سازمان همچنین افزود: بیماران به سختی به مراکزی که همچنان پابر جا هستند، دسترسی پیدا می کنند و از از پرداخت هزینه انتقال و درمان رنج می برند.

جان بسلنک، رئیس گروه پزشکان بدون مرز در یمن گفت: بیشتر بیمارانی که دچار نارسایی کلیه هستند، توان جسمی یا مالی برای انتقال و دستیابی به درمان ندارند و حتی اگر بتوانند به مراکز خدماتی دست یابند، احتمال دارد که نتوانند هزینه های درمان را پرداخت کنند.

وی افزود: تعداد زیادی از بیماران مبتلا به نارسایی کلیه، کارمندان دولتی هستند که 18 ماه است حقوق دریافت نکرده اند و فرصت دریافت این خدمات پزشکی نجات بخش را از دست می دهند. 

بسلنک اشاره کرد: وضع کنونی که بیماران کلیوی با آن رو به رو هستند، یکی از پیامدهای جنگ یمن است.

بسلنک با بیان اینکه کمک رسانی ها و دارو کم کم رو به پایان است و کادر بهداشتی نیز 18 ماه حقوق دریافت نکردند، گفت: بیمارستان ها علی رغم اینکه مورد هدف بمباران هوایی و توپخانه ای قرار می گیرند، به کار خود ادامه می دهند و بمباران ها منجر به بسته شدن درهای بیمارستان ها و از جمله سازمان پزشکان بدون مرز می شود و نیاز های پزشکی بسیار زیاد و وضعیت اضطراری است.

بر اساس گزارش سازمان ملل، حمله عربستان سعودی و متحدانش به یمن و محاصره این کشور از سال 2015 میلادی، یکی از بدترین فاجعه های انسانی در جهان را رقم زده است. 

وزارت بهداشت یمن تصریح کرد: از آغاز ماه ژوئن گذشته 415 مؤسسه بهداشتی به صورت جزئی و کلی ویران شده که نتیجه بمباران مستقیم متجاوزین بوده است. 

این وزارت افزود: بیش از 55% از مراکز خدمات بهداشتی به خاطر حملات کار نمی کند و 45% باقی مانده در کمترین حد خود خدمات می دهند.

برخی سازمان های مستقل یمنی اعلام کرده اند که بیش از 36 هزار شهروند این کشور در پی بمباران مستقیم عربستان سعودی به شهادت رسیده یا مجروح شده اند و 21 میلیون یمنی نیازمند کمک های انسانی بوده که 9 میلیون آن ها در آستانه قحطی هستند.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا