جهان اسلام

جمع آوری کتب شیعه به بهانه مبارزه با افراط‌گرایی در مراکش

دستگاه‌های حکومتی مراکش، اقدام به جمع آوری کتب شیعی از کتاب فروشی های این کشور کرده اند.

 

دستگاه‌های حکومتی مراکش، اقدام به جمع آوری کتب شیعی از کتاب فروشی های این کشور کرده اند.

به گزارش «موروکو ورلد نیوز»، وزارت کشور و وزارت امور اسلامی مراکش اعلام کرده‌اند کتاب‌هایی که ترویج‌گر افراط‌گرایی مذهبی و نیز اسلام شیعی باشند، از کتاب‌فروشی‌های مراکش جمع‌آوری خواهد شد. 

به گزارش روزنامه «المساء» مراکش، مسئولان این وزارت‌خانه‌ها تاکید کرده‌اند خصوصا با کتاب‌هایی مقابله خواهد شد که نویسندگانشان اندیشه‌های مرتبط با تروریسم و رادیکالیسم را ترویج می‌کنند.

«عبدالوافی لفتیت» وزیر کشور مراکش در نامه‌ای محرمانه به مقامات منطقه‌ای از آنها خواسته‌ است تا مشخصات کتاب‌فروشی‌هایی که ویژه‌ی فروش آثار افراط گرایانه هستند برای او ارسال کنند و عناوین کتاب‌هایی که اسلام شیعی را شرح می کنند، زیر نظر داشته باشند.

از حدود ۳ هفته پیش دستگاه‌های حکومتی مراکش، طی حرکتی سیستماتیک اقدام به جمع آوری کتب شیعی از کتاب فروشی های این کشور کرده اند.

به نوشته‌ی روزنامه‌ی المساء، هدف از این اقدامات مراقبت از جوانان مراکشی در مقابل افراط گرایی مذهبی و جلوگیری از پیوستن آن‌ها به سازمان‌های تروریستی است. 

وزیران مراکشی گفته‌اند این اقدامات «هیچ‌گونه مانعی بر سر راه آزادی اندیشه و بیان ایجاد نمی‌کند».

با این حال هیچ ارتباط مستقیمی بین ایدئولوژی های افراطی سنی‌های تندرو و اسلام شیعی وجود ندارد؛ بلکه مشهورترین گروه‌های تروریستی، از جمله داعش و القاعده، وهابیت و آموزه های اهل تسنن را منشاء افکار و سرمشق رفتار خود می‌دانند.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا