جهان اسلام

جشنواره بین‌المللی «همنشین قرآن» در عراق

جشنواره فرهنگی بین‌المللی «حلیف القرآن» به همت تولیت مزار «زید بن‌على بن‌الحسین‌ علیهم السلام»(فرزند امام چهارم) ملقب به «زید الشهید» در استان «بابل» عراق افتتاح شد.

 

جشنواره فرهنگی بین‌المللی «حلیف القرآن» به همت تولیت مزار «زید بن‌على بن‌الحسین‌ علیهم السلام»(فرزند امام چهارم) ملقب به «زید الشهید» در استان «بابل» عراق افتتاح شد.

ششمین جشنواره فرهنگی بین‌المللی «حلیف القرآن»(همنشین قرآن) با شعار «تأثیر ساختار ایدئولوژیک و معرفتی قیام زید الشهید در نظام اسلامی و محورهای آن» و با نظارت تولیت زیارتگاه‌های شیعی عراق و با مشارکت آستان‌های مقدس علوی، عباسی، حسینی، کاظمین و عسکریین  آغاز به کار کرد.

اساتید حوزه علمیه در نجف اشرف، پژوهشگران و دانشگاهیان تعدادی از دانشگاه‌های عراق، نمایندگانی از دولت محلی استان بابل، تعدادی از فرماندهان امنیتی استان و نمایندگان برخی مؤسسات فرهنگی عراق در این جشنواره حضور دارند.

سید علاء مدنی، تولیت مزار «زید الشهید» در مراسم افتتاحیه این جشنواره با اشاره به همزمانی آن با ماه محرم، ماه ایثار و جهاد، هدف از برگزاری این جشنواره را تبیین اشتراکات اعتقادی، فقهی، اخلاقی و سیاسی  حرکت «امام حسین علیه السلام» و «زید الشهید» و ارائه پژوهش‌های دانشگاهی و حوزوی براساس ضوابط علمی با موضوع ساختار فکری و معرفتی قیام زید الشهید عنوان کرد. 

گفتنی است، «زید بن‌على بن‌الحسین‌ علیهم السلام» فرزند «امام سجاد علیه السلام» و از شخصیت‌های ممتاز شیعه و جهان اسلام است. دانشمندان امامیه شخصیت زید را ستوده و ایشان را به علم و دانش، تهجد و تقوا، زهد و پرهیزگارى، شجاعت و ظلم ستیزى وصف کرده‌‏اند.

زید شهید، در سال ۱۲۱ هجری قمری بر خلیفه اموی، هشام بن عبدالملک قیام کرد و گروهی با او بیعت کردند و در جنگی که در شهر کوفه میان او و لشگریان خلیفه درگرفت به شهادت رسید.

ایشان را به سبب کثرت انس با قرآن به نام «حلیف القرآن‏» به معنی «هم پیمان با قرآن» نیز می شناسند.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا