جهان اسلام

بیانیه سازمان جهانی دیدبان حقوق شیعیان درباره کشتار شیعیان افغانستان

«شیعه رایتس واچ» در واکنش به کشتار شیعیان افغانستان، بیانیه ای صادر کرد.

 

«شیعه رایتس واچ» در واکنش به کشتار شیعیان افغانستان، بیانیه ای صادر کرد.

سازمان جهانی دیدبان حقوق شیعیان (شیعه رایتس واچ) با شدت گرفتن اقدامات تروریستی سنی های تندرو علیه شیعیان کشور افغانستان و عملیات انتحاری اخیر در مسجد شیعیان در شهر هرات، ضمن محکوم نمودن این اقدامات تروریستی، از مقامات افغانستان خواست تا امنیت شهروندان خود را تامین نمایند.

در این بیانیه که نسخه ای از آن برای خبرگزاری شیعه ویوز ارسال شده، آمده است:

گزارش های دریافتی نشان می دهد که در پی حمله دو عامل انتحاری به مسجد شیعیان در شهر هرات، دسته کم 93 نفر از شیعیان به شهادت رسیده و یا مجروح شدند. ما ضمن ابراز تاسف از کشتار شیعیان در افغانستان این حمله تروریستی را محکوم نموده و از آن اعلام انزجار می کنیم.

«شیعه رایتس واچ» در ادامه افزود: شیعیان افغانستان در طول دهه های متمادی هدف حملات مختلفی قرار گرفته اند و این حملات، با آغاز سال 2017 میلادی افزایش یافته است. تاجایی که تنها از آغاز سال میلادی تاکنون 1700 تن از شهروندان این کشور در حملات سنی های تندرو جان خود را از دست داده اند که بسیاری از این تعداد از اقلیت شیعیان افغانستان هستند.

این بیانیه در ادامه افزود: ما ضمن محکومیت تمامی اعمال خشونت آمیز، برلزوم حمایتی بیش از پیش، از حقوق اقلیت هایی مانند شیعیان تاکید داریم؛ چراکه بیشترین نقض حقوق بشر در جهان، گروه های اقلیتی مانند شیعیان را هدف قرار می دهد.

«سازمان جهانی دیدبان حقوق شیعیان» همچنین در بیانیه خود با اشره به ناامنی های رو به رشد در افغانستان از دولت این کشور خواسته است تا با اقدامات فوری و موثر، وظیفه خود را در تامین امنیت مناطق شیعه نشین انجام دهد تا از حملات تروریستی بیشتر، جلوگیری شود.

این سازمان حقوق بشری که نقض حقوق شیعیان را در سطح جهانی رصد می نماید، در پایان بیانیه خود ضمن ابراز همدردی با قربانیان اقدامات تروریستی، از کمیته های بین المللی خواست تا از حقوق اقلیت ها حمایت کنند.

شایان ذکر است، بر اساس گزارش دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان، این کشور نسبت به سال گذشته 12 درصد ناامن تر شده، که بزرگترین قربانی این ناامنی ها شیعیان این کشور هستند.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا