جهان اسلام

نگرانی ها از اعدام قریب الوقوع ۱۴ فعال شیعه از سوی عربستان سعودی

یک موسسه حقوق بشری در انگلیس از اعدام قریب الوقوع 14 فعال شیعه در عربستان سعودی ابراز نگرانی کرد.

 

یک موسسه حقوق بشری در انگلیس از اعدام قریب الوقوع 14 فعال شیعه در عربستان سعودی ابراز نگرانی کرد.

رئیس موسسه بین المللی دفاع از حقوق بشر «ریپریو» امروز ـ دوشنبه ـ در نامه ای به نخست وزیر انگلیس، از وی خواست از اجرای حکم اعدام قریب الوقوع 14 شیعه در عربستان سعودی که به شرکت در اعتراضات متهم هستند، جلوگیری کند.

«مایا فوا» رئیس این مرکز که مقر آن در انگلیس است، خطاب به «ترزا می» نخست وزیر انگلیس عنوان کرد: مقامات سعودی هر لحظه ممکن است  ۱۴ نفر از مخالفان حکومتی از جمله دو نوجوان و یک معلول را اعدام کنند.

وی با اشاره به اینکه چهاردهم ماه جاری این ۱۴ نفر برای اعدام از زندان اداره مباحث عربستان سعودی درشهرستان دمام به ریاض انتقال داده شدند، یادآور شد: دو نفر از زندانیان با نام های «مجتبی سویکت» و «سلمان قریش» ۱۷ ساله هستند که سال ۲۰۱۲ به اتهام شرکت در اعتراضات بازداشت شدند. علاوه بر این «منیر آل دم» ۲۳ ساله، فردی معلول است و هنگام بازداشت از سوی نیروهای امنیتی سعودی شکنجه شده و شنوایی یکی از گوش هایش را به طور کامل از دست داده است.

در این نامه همچنین آمده است: حکم این افراد اول ژوئن به اتهام اعتراض و بدون ارجاعِ محکومان به دادگاه عالی عربستان سعودی صادر شده و آنچه برنگرانی ها از اجرای قریب الوقوع حکم اعدام می افزاید، اجرای حکم اعدام چهار فعال شیعه بود که همانند این افراد در جولای جاری از دمام به ریاض انتقال داده شده بودند.

رئیس این موسسه حقوق بشری در ادامه نامه خود، با اشاره به اینکه محاکمه این افراد در شرایط ناعادلانه ای صورت گرفته و قوانین بین المللی نقض شده، افزود: نیروهای عربستان سعودی از این افراد تحت شکنجه شدید اعتراف گرفته اند.

خانم «مایا فوا» رئیس موسسه حقوق بشر «ریپریو» در پایان این نامه خود ابراز امیدواری کرد که دولت انگلیس در راستای برانگیختن نگرانی ها درباره عملیات اعدام قریب الوقوع این افراد و محکوم کردن شدید آن با شدیدترین عبارت ها اقدام کند.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا