جهان اسلام

بیانیه سازمان اروپایی ـ عربستانی در واکنش به اعدام فعالان مدنی

اعدام چهار فعال قطیف، مخفیانه و به دور از عدالت بود.

 

اعدام چهار فعال قطیف، مخفیانه و به دور از عدالت بود. 

یک سازمان حقوق بشری موسوم به «سازمان اروپایی ـ عربستانی حقوق بشر» امروز (چهار شنبه) طی بیانیه ای به اعدام فعالان شرق عربستان سعودی واکنش نشان داده و آن را محکوم کرد.

 در بیانیه ای این سازمان حقوق بشری که مقر آن در برلین پایتخت آلمان قرار دارد، آمده است: اعدام چهار فعال قطیف با نام های «امجد المعیبد»، «یوسف المشیخص»، «زاهر البصری»، و «مهدی الصایغ» در تناقض آشکار با قوانین بین المللی و محلی صورت گرفت و در موارد بسیاری حاوی نقض آشکار حقوق بشر بود.

این سازمان با تاکید بر اینکه روند محاکمه این افراد در تمامی مراحل اعم از بازداشت، بازجویی، محاکمه ، صدور حکم و اجرای آن فاقد استاندارادهای محاکمه عادلانه بود، عنوان کرد: یوسف المشیخص در طول بازجویی، مورد شکنجه شدید قرار گرفت و بیشتر از ۳ ماه در سلول انفرادی به سر برده و حتی از ملاقات با خانواده خود محروم بود. 

این سازمان حقوق بشری به نقل از منابع موثق خود افزود: حتی «یوسف المشیخص» در دادگاه گفت که تحت شکنجه وادار به امضای اعترافاتی شده است که بازپرس از پیش آماده کرده بوده است؛ ولی دادگاه هیچ توجهی به سخنان این فعال مدنی ننموده.

سازمان یاد شده افزود: ۳ فعال دیگر نیز شرایطی به همین شکل داشته اند و تحت شکنجه شدید از آنها اعتراف گرفته شده است.

سازمان اروپایی ـ عربستانی حقوق بشر در پایان تاکید کرد: اعدام فعالان از سوی حکومت عربستانسعودی، اصرار این کشور بر روش های فاقد عدالت در برخورد با معترضان را نشان می دهد؛ در حالی که مجامع بین المللی در قبال این گونه اقدامات تنها سکوت می کنند.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا