جهان اسلام

شیوع وبا در یمن در نتیجه محاصره و تحریم ظالمانه عربستان

محاصره ظالمانه یمن از سوی عربستان سعودی باعث کمبود شدید دارو و تجهیزات پزشکی در این کشور شده و یکی از تازه ترین پیامدهای این محاصره شیوع بیماری «وبا» در یمن است.

 

محاصره ظالمانه یمن از سوی عربستان سعودی باعث کمبود شدید دارو و تجهیزات پزشکی در این کشور شده و یکی از تازه ترین پیامدهای این محاصره شیوع بیماری «وبا» در یمن است.

بیش از ۱۳۰۰ مورد ابتلا به وبا در یمن گزارش شده که به گفته سخنگوی وزارت بهداشت یمن، دو سوم این موارد در «صنعاء» پایتخت یمن رخ داده است.

«عبدالرحیم الکحلانی» افزود: موج تازه ای از شیوع بیماری وبا دیده می شود و وزارت بهداشت در واکنش به این اتفاق چهار مرکز بهداشتی را برای رسیدگی به مبتلایان به «وبا» تعیین کرده است.

کارشناسان محدودیت دسترسی مردم به آب آشامیدنی سالم و ممانعت عربستان سعودی از ورود سوخت برای به کار افتادن دستگاه های مولد برق و سامانه های تصفیه آب را از دلایل اصلی شیوع «وبا» می‌دانند.

«عبدالله محمد الزهیری» از بیمارستان دولتی «الثوره» نیز گفت: با توجه به جنگ و تحریم عربستان سعودی علیه یمن، بخش بهداشت با چالش‌های فراوانی از جمله کمبود شدید دارو به ویژه داروهای لازم برای درمان بیماری های واگیردار مانند وبا، تب دنگی و مالاریا روبروست.

به گفته الزهیری، در شرایطی که به نظر می رسد بخش بهداشت از ظرفیت لازم برای رسیدگی به این وضع برخوردار نیست، بیماران بسیاری در بخش های موقت بیمارستان‌ها که در راهروها یا حیاط بیمارستان‌ها دایر شده بستری هستند.

عربستان سعودی با کمک تسلیحات دریایی و هوایی خریداری شده از کشورهای آلمان، انگلیس و آمریکا و نیز همکاری ائتلافی از برخی از کشورهای عربی، با محاصره هوایی و دریایی «یمن» جان هزاران بیمار را در کشور همسایه جنوبی خود در خطر قرار داده است.

این در حالی است که یمن بیش از دو سال استريال شاهد حمله همه جانبه ائتلاف عربی به این کشور است که در پی آنه ده ها هزار تن از غیر نظامیان، جان خود را از دست داده و یا مجروح شده اند.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا