جهان اسلام

محکوم کردن هجرت اجباری اهالی فوعه و کفریا از سوی سازمان جهانی شیعه رایتس واچ

«شیعه رایتس واچ» در واکنش به توافقی که گفته می شود بین دولت سوریه و گروه های تروریستی برقرار شده است، واکنش نشان داد.

 

«شیعه رایتس واچ» در واکنش به توافقی که گفته می شود بین دولت سوریه و گروه های تروریستی برقرار شده است، واکنش نشان داد.

در ایتن توافق، قرار است تعدادی از شیعیان فوعه و کفریا، از شهرهای خود کوچ اجباری نمایند.

سازمان دیدبان حقوق شیعیان جهان ـ شیعه رایتس واچ ـ در بیانیه خود، ضمن محکوم نمودن این توافق که شیعیان فوعه و کفریا را مجبور به ترک اجباری شهر و خانه خود می کند، آن را هتک حرمتی برای حقوق بشر و قوانین بین المللی دانست.

در بیانیه این سازمان که نسخه ای از آن نیز برای خبرگزاری شیعه ویوز ارسال شده، آمده است:

در سه سال اخیر، دوشهر شیعه نشین «فوعه و کفریا» در محاصره کامل سنی های تندرو و گروه های تروریستی بوده و اکنون با کمال تاسف شاهد آن هستیم که در توافق اخیر دولت سوریه  ـ که نتوانست امنیت را برای این دوشهر فراهم کند ـ با گروه های تروریستی، شیعیان این دوشهر باید خانه و کاشانه خود را رها کنند و بروند.

این بیانیه افزود: چنین توافقی مغایر با عرف بین الملل و نادیده گرفتن مسائل حقوق بشری و خصوصا حقوق شیعیانی است که با دل و جان از خاک و ناموس خود طی این سه سال دفاع کردند و در این راه، به غیر از خسارات مادی، هزاران تن از آنان به شهادت رسیده و یا مجروح شدند.

در ادامه این بیانیه امده است: سازمان «شیعه رایتس واچ» مسئولیت اصلی این عمل شنیع را متوجه سنی های تندرو می داند؛ گروه هایی تروریستی که برای رسیدن به اهداف خود حاضرند جان انسان ها اعم از پیر و جوان و زن و کودک را بگیرند، و سازمان های داعیه دار در زمینه حقوق بشر در جهان، تنها تماشاگر این کشتار ها باشند.

سازمان دیدبان حقوق شیعیان جهان ـ شیعه رایتس واچ ـ در پایان بیانیه خود بار دیگر کوچاندن اجباری اهالی دو شهر شیعه نشین فوعه و کفریا را به شدت محکوم کرده و موضع حکومت سوریه را در این توافقنامه متزلزل دانسته و احتمال به بن بست رسیدن این کشور در مسائل اجتماعی را در آینده نزدیک دور از ذهن ندانست.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا