ایرانجهان اسلامعتبات و اماکن مقدسه
برجسته ها

مشایه مردمی به سمت حرم مطهر امام رضا علیه السلام در مشهد مقدس

پیاده روی مردمی و عظیم زائران حضرت امام رضا علیه السلام به سمت مشهد مقدس از تمامی نقاط دنیا، و جای جای ایران شروع شده و جاده های منتهی به این شهر نشان از روزهای پایانی صفرالأحزان می دهد.

جاده‌های تربت حیدریه، نیشابور، قوچان، فریمان، کلات و سرخس محل تردد زائران پیاده‌ی امام رضا علیه السلام هستند که پیش بینی می‌شود تا روز شهادت امام رضا علیه السلام ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار نفر زائر پیاده به شهر مشهد مقدس برسند.

جزئیات بیشتر را در ادامه بخوانید

پایان ماه صفرالأحزان و ایام شهادت امام رئوف حضرت علی‌بن‌موسی الرضا علیه‌السلام جاده های منتهی به مشهد مقدس شاهد زائرانی است که با پای پیاده به سمت بارگاه آن امام معصوم در حرکتند.

افرادی که تجربه‌ی سفر به کربلا و مشایه‌ی اربعین را دارند، می‌دانند که با وجود اینکه امکانات در مسیر پیاده‌ روی به مشهد الرضا، قابل مقایسه با مهمان‌نوازی شیعیان عراقی، فراوانیِ موکب ها و امکانات رفاهی برای خواب و خوراک در عراق نیست، اما عاشقان امام هشتم علیه‌السلام این سنت مقدس را زنده نگه داشته و هر سال، سختی راه را به جان می‌خرند،  و این پیاده‌ روی را پرشورتر برگزار می‌کنند.

آیین پیاده‌ روی به مشهد الرضا در پایان ماه صفرالأحزان، به سال ۲۰۰ هجری و هنگام هجرت امام رضا علیه‌السلام، که یک مهاجرت اجباری به دستور خلیفه وقت بود ، برمی‌گردد.

امام رضا علیه السلام به‌ اجبار، به ولایت‌ عهدی مأمون انتخاب شدند، و از مدینه به سمت مرو، مرکز خلافت مأمون حرکت و این مسیر را شهر به شهر طی نمودند ، ایشان از هر کوچه و بَرزنی که رد می‌شدند، همه را شیفته خود می‌‌ساختند.

حدیث سِلسِلَةُ‌الذَّهَب که حدیثی قدسی و منقول از امام رضا علیه السلام در باب توحید و شروط آن است، هنگام پیاده روی در همین مسیر و در زمان عبور از نیشابور به طرف مرو بیان شده است.

راویان این حدیث همگی امامان معصوم‌ علیهم السلام می باشند و این حدیث تا به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سرانجام به خدای متعال می‌رسد ، طبق برخی گزارش‌ها، همزمان با نقل این حدیث، بیش از بیست هزار نفر آن را مکتوب کردند

امام رضا به نقل از خدای متعال در این حدیث فرموده اند:  کَلِمَةُ لاَ إلَهَ إِلاَّ اللَهُ حِصْنِي‌، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي‌ أَمِنَ مِنْ عَذَابِي‌ ، كلمه ی لاَ إلَهَ إِلاَّ اللَهُ و توحيد، حصار محكم من است، هر كس داخل آن گرديد، از عذاب من ايمن خواهد شد ، و در ادامه حضرت امام رضا سلام الله علیه می فرمایند : بِشُرُوطِهَا وَأَنَا مِنْ شُرُوطِهَا اما این شرطهایی دارد و من از شرطهای آن هستم، یعنی از شروط پذیرفته شدن کلمه توحید، پذیرش امامت من و ائمه اطهار سلام الله علیهم اجمعین است.

همه ساله به یاد آن امام شهید، عاشقان مشتاق از هر نقطه‌ی جهان و ایران برای زیارت حرم امام رضا علیه‌السلام با پای پیاده به مشهد مقدس می آیند.

۳۲۰ موکب مردمی برای پذیرایی از زائران پیاده ، در مسیر‌های منتهی به مشهد فعال شده و در مجموع ۲۰ هزار نفر در حال خدمت به زائران پیاده در طول مسیر‌های منتهی به مشهد می باشند ، افزون بر این ، مطابق با روال هر ساله، اهالی روستای اهل تسنن “جمالزاده” واقع در ۴۵ کیلومتری مشهد به مدت سه روز پذیرایی از زائران را به صورت رایگان انجام می‌دهند.

موکب‌های مردمی فراوانی هم در مسیر نیشابور تا مشهد، برای پذیرایی از زائران پیاده مشهدالرضا بر پا شده ، همچنین جاده‌ای کوچک، در امتداد بزرگراه نیشابور مشهد، برای رفاه حال زائران پیاده احداث گردیده است.

۱۹۰ کاروان از تایباد، خواف، تربت جام و فریمان حرکت خود را به سمت مشهد آغاز کرده اند، ۱۰۰ کاروان زائران پیاده از خراسان شمالی به قوچان رسیده اند، ۱۵۰ کاروان پیاده نیز از سرخس و کاروان زائران اهل تسنن از شهرستان‌های خواف و سرخس حرکت کرده اند.

در مسیر شمال ایران نیز ، از روستای دشت از ابتدای پارک ملی گلستان تا انتهای شهرستان فاروج ۷۳ تکیه، مسجد بین راهی و نمازخانه آماده خدمت رسانی به زائران هستند، و علاوه بر آن ، طی این مسیر ۳۳ موکب مردمی نیز برپا شده که علاوه بر اطعام به زائران، امکان استراحت آن ها نیز فراهم گردیده است.

نکته جالب توجه ، موکب امام رضا علیه‌السلام شامل گروهی از زُوار عراقی است که تقریباً از سال ۱۳۹۰ هجری شمسی،  حرکتی را با عنوان «پیاده‌روی از عراق تا حرم امام رضا علیه‌السلام» آغاز کرده اند و در سال جاری، در سیزدهمین سفر خود به حسینیۀ امیرالمؤمنین علیه‌السلام واقع در محلۀ دولت‌آباد تهران رسیده ، محله‌ای که به محلۀ عراقی‌ها نیز شهرت دارد ، و پس از آن رهسپار مشهد مقدس برای زیارت امام رضا علیه السلام می شوند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا