جهان اسلام

بحث و بررسی «شرایط افراطگرایانه و آینده ی اعتدال» در مرکز آیت الله العظمی شیرازی

نشستی  با عنوان «شرایط افراطگرایانه و آینده ی اعتدال» در شهر مقدس کربلا برگزار شد.

 

نشستی  با عنوان «شرایط افراطگرایانه و آینده ی اعتدال» در شهر مقدس کربلا برگزار شد.

مرکز تحقیقات و مطالعات «آیت الله العظمی شیرازی» در شهر مقدس کربلا، نشستی با عنوان «شرایط افراطگرایانه و آینده ی اعتدال» را با حضور جمعی از دانشگاهیان، محققان، روحانیان، صاحب نظران در امور کشور عراق و اصحاب رسانه، در مرکز فرهنگی ـ رسانه ای «النبأ» برگزار کرد.

در این نشست آقای «حیدر الحراج» ـ مدیر مرکز و مدیر نشستِ بحث و بررسی ـ طی سخنانی اظهار داشت: جامعه به حاشیه رانده شده، امید ندارد که به متن امور صعود نموده و جایگاه خود را به دست آورد؛ چراکه چالش ها و منازعات همیشه به نفع افراد صاحب قدرت ختم می شود. مگر در حالت وقوع انقلاب های ریشه ای و بزرگ؛ که این در جامعه ای با یک حافظه بحران زده، آرزویی بیش نیست.

وی در ادامه گفت: طی این چند سال با پدیده ای موسوم به «انقلاب های عربی» رو برو شدیم که عموم مردم توقع داشتند آنها را با حقوق مساوی، ارزش های انسانی، مساوات و آزادی آشنا کند؛ ولی این انقلاب ها زمینه بالا رفتن جنبش های فکری ـ اجتماعی و تکامل و پختگی بخشیدنِ به آن ها را فراهم نکرده بودند.

آقای «الجراح» افزود: سخن گفتن از افراطگری دینی بدون پرداختن به مقوله ی استبداد، تسلط سیاسی، سرکشیِ قدرت و عناوین شرایط فعلی و آینده، امکان ندارد؛ چیزی که در کشور ما و سایر کشورها خودنمایی می کند و ما به راحتی این گذشته را به یاد می آوریم.

آقای «حیدر الجراح» در ادامه افزود: یکی از بزرگترین موانع دسترسی به این اهداف افراط گرایی است که در بسیاری از کشورها با نفی دیگران و حلال شمردن خون و جان آنها خود را نشان داده ئ همچنان شاهد آن هستیم.

وی در پایان سخنان خود، بزرگترین راه حل را ترک هرگونه افراط گرایی، برخوردهای متعادل و تلاش برای همزیستی مسالمت آمیز دانست.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا