جهان اسلام

نشست «همسویی مفاهیم سیاسی شورا و دموکراسی»

نشست مرکز تحقیقات و مطالعات «آیت الله العظمی شیرازی»مدظله، با موضوع «همسویی مفاهیم سیاسی شورا و دموکراسی».

 

نشست مرکز تحقیقات و مطالعات «آیت الله العظمی شیرازی»مدظله، با موضوع «همسویی مفاهیم سیاسی شورا و دموکراسی».

نشستی با عنوان «همسویی مفاهیم سیاسی شورا و دموکراسی» در شهر مقدس کربلا برگزار شد.

مرکز تحقیقات و مطالعات «آیت الله العظمی شیرازی»مدظله، نشست فکری خود، تحت عنوان «همسویی مفاهیم سیاسی شورا و دموکراسی» را با حضور و مشارکت تنی چند از مدیران مراکز مطالعاتی و برخی شخصیت های حقوقی، آکادمیک و رسانه ای در مرکز همایش هفتگی مؤسسه ی فرهنگی ـ رسانه ای «النبأ» برگزار کرد.

در این گردهمایی استاد «حیدر الجراح» مدیر این مرکز، طی سخنانی گفت: جوامع عقب مانده، دین خود را نیز به صورت عقب مانده می شناسند و این که از وجود اسلامِ عقب مانده سخن به میان می آید در واقع این نگرش، نتیجه وجود چنین جوامعی است.

وی سپس به مقایسه میان دو دسته که در عرصه ی عمومی جوامع ما در حال منازعه هستند پرداخته و ادامه داد: مقوله شورا در موارد بسیاری با اسلام سیاسی قرین و مرتبط است و دموکراسی با لائیک پیوند دارد؛ اما هر دو دسته برآنند که هدف دولت و حکومت، تحقق بخشیدن به آرزو و اراده ی مردم برای حاکم شدن عدالت، کرامت و آزادی باشد. 

الحراج، افزود: در این میان جریان های اسلامیِ حاکم بر میدان؛ به فهم اسلام، در جدال با واقعیتِ دارای جهت های گوناگون تن نمی دهند و برآنند که مسلمانان پیشین فهمی صحیح از اسلام داشته اند و هر فهم و درکی جز آن و مغایر با آن خطا و اشتباه است؛ لذا وقتی به قدرت می رسند دچار فشل و ناکارآمدی می شوند.

چراکه با داشتن ذهنیتی خشک و دیدگاه های مربوط به زمان های گذشته و قدیم که در تقابل با چالش های موجود ناکارآمد است، تمام شعارهای شان بر باد می رود.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا