جهان اسلام

برگزاری نشست «آزادی سفر؛ مشروعیت، موانع و محدودیت ها»، در کربلا

مرکز حقوق بشر «آدم»، نشستی را با عنوان «آزادی سفر؛ مشروعیت، موانع و محدودیت ها» برگزار کرد.

 

مرکز حقوق بشر «آدم»، نشستی را با عنوان «آزادی سفر؛ مشروعیت، موانع و محدودیت ها» برگزار کرد.

نشست ماهیانه مرکز حقوق بشر «آدم»، برای بررسی مصوبه دولت آمریکا مبنی بر منع سفر برای اتباع شش کشور جهان، به این کشور؛  در سالن اجتماعات دوستی و شکوفاییِ شهر مقدس کربلا، برگزار کرد.

این جلسه که با حضور نخبگانی از مدیران و شخصیت های علمی همراه بود، با سخنان دکتر «علاء الحسینی» استاد رشته حقوق در دانشگاه کربلای معلی، آغاز شد. 

وی طی سخنانی در این جلسه گفت:  اعتراضات به مصوبه جدید آمریکا به این دلیل است که مقوله آزادی سفر، ساده ترین و ابتدایی ترین حقی است که آمریکا و دیگر اعضای سازمان ملل متحد آن را پذیرفته اند و حتی در ماده ششم قانون اساسی ایالات متحده که در سال 1787 میلادی تصویب شده، بر این موضوع تاکید شده است.

این استاد حقوق افزود:  قانون اساسی و معاهداتی که ایالات متحده آمریکا امضا کرده و در آینده امضا خواهد کرد؛ به عنوان عالی ترین قوانین این کشور شناخته می شوند، و این کشور بسیاری از معاهدات و قراردادهای مرتبط با حقوق بشر ـ مخصوصاً حقوق کودکان ـ را در سال 1989 میلادی  به تصویب رسانده است. 

دکتر علاء الحسینی در ادامه سخنان خود، ریشه این تصمیم دولت آمریکا را مقاصد سیاسی دانست و افزود: آیا آمریکا به این مقوله توجه ندارد که در میان این پناه جویان و پناهندگان، کودکانی هستند که به مراقبت های پزشکی نیاز دارند و پیوستن به خانواده ها و نزدیکان شان، دیگر نیاز اساسیِ آن هاست؟! 

وی بخشی از سخنانش را به اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر وجود تروریسم در برخی از این کشورها اختصاص داد و در این زمینه گفت: خاستگاه های تروریسم برای همگان آشکار است و ملت هایی که دولت آمریکا ورود آن ها را ممنوع کرده، از منابع تروریسم نیستند.

شایان ذکر است، دولت جدید امریکا در نخستین اقدامات پس از آغاز فعالیت های خود،  مصوبه ای را به اجرا در آورد که طبق آن، اجازه سفر به ایالات متحده آمریکا برای اتباع هفت کشور از جمله کشور عراق، ممنوع اعلام شد، که پس از مدتی کشور عراق از این لیست حذف گردید.

این مصوبه در همان روزهای نخست با مخالفت شدیدِ سایر مقامات دولتی و بخش های اداری و همچنین شهروندان این کشور مواجه شد و این اعتراضات همچنان ادامه دارد.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا