جهانموسسات جهانی شیعه

شیعه رایتس واچ خواستار تجدیدنظر در محتوای لایحه اصلاحیه قانون شهروندی هند شد

در پی تصویب اصلاحیه قانون شهروندی کشور هند، سازمان جهانی دیدبان حقوق شیعیان (شیعه رایتس واچ) بیانیه ای صادر کرد.

در پی تصویب اصلاحیه قانون شهروندی کشور هند، سازمان جهانی دیدبان حقوق شیعیان (شیعه رایتس واچ) بیانیه ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: در حالی که این لایحه امیدوارکننده به نظر می رسد، محتوای آن تمام شمول نیست و مخالفان آن عنوان می کنند که این لایحه، ماده 14 قانون اساسی ملی هند که حق برابری را بدون توجه به هرگونه هویتی یکسان می داند، نقض می کند.

به عبارت دیگر، این لایحه ممکن است باعث از بین رفتن همزیستی مسالمت آمیز، میان ادیان مختلف شده، خشونت علیه اقلیت ها در این کشور را رسمیت ببخشد.

شیعه رایتس واچ افزود: این لایحه تنها تسهیلات خود را به افراد هندو، سیک، بودایی، جین، پارسی و مسیحی از پاکستان، بنگلادش و افغانستان ارائه می دهد و در عین حال، گروه بزرگی از اقلیت های دینی و مذهبی دیگر را نادیده می گیرد. به عبارت دیگر، این لایحه عملاً مسلمانان را از حمایت های خود محروم ساخته و به صورت غیرمستقیم به خشونت ها علیه مسلمانان در این کشور چراغ سبز نشان می دهد. 

این سازمان حقوق بشری ادامه داد: آوارگی هدفمند مسلمانان همراه با افزایش مهاجران غیرمسلمان، نشانگر هدف دولت هند نسبت به کاهش جمعیت مسلمانان در این کشور بوده و تمام گروه های شیعه مانند هزاره را که از کشورهای پاکستان، بنگلادش و افغانستان هستند، شامل نمی شود.  شیعه رایتس واچ تاکید کرد: اصلاحیه 2019 قانون شهروندی نقض قانون اساسی هند است، هندی که ده ها سال از سکولاریسم در کشورش محافظت کرده. این لایحه همچنین نشانگر روحیه عدم تسامح و خشونت های مذهبی است. 

سازمان جهانی دیدبان حقوق شیعیان(شیعه رایتس واچ) در پایان بیانیه خود، خواستار تجدیدنظر در محتوای این لایحه شد، به گونه ای که گروه های در معرض خطر را پوشش دهد و از حکومت هند خواست تا قوانینی را در این کشور به تصویب برساند که از هدف قرار دادن انسان ها به خاطر مذهب آنها جلوگیری نماید.

شیعه رایتس واچ این را راهکاری برای ارتقای همزیستی مسالمت آمیز در جامعه هند دانسته است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا