جهانموسسات جهانی شیعه

واکنش مرکز آدم به بیانیه آمریکا در باره شهر قدس

در پی مصوبه و تصمیم اخیر دولت آمریکا مبنی بر اعلام شهر قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، مرکز آدم برای دفاع از حقوق بشر و آزادی ها بیانیه ای صادر کرد. 

 

در پی مصوبه و تصمیم اخیر دولت آمریکا مبنی بر اعلام شهر قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، مرکز آدم برای دفاع از حقوق بشر و آزادی ها بیانیه ای صادر کرد. 

در این بیانیه که نسخه ای از آن به دست شیعه ویوز رسیده آمده است: تصمیم آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن شهر قدس اشغال شده به عنوان پایتخت اسرائیل که انتقال سفارتخانه ی آمریکا را در پی دارد؛  به شدت محکوم است. 

در بیانیه آدم آمده است: انتظار می رفت که ایالات متحده ی آمریکا در این قضیه اقدامی بی طرفانه در پیش گرفته و دسته کم از وضعیت قانونی آن حمایت می کرد؛ زیرا شهر قدس شهر زندگیِ مسالمت آمیز برای پیروان تمام ادیان است، هرچند مسلمانان برای اداره ی این شهر سزاوارتر و شایسته تر بوده و هستند.

در ادامه بیانیه این مرکز آمده است: دولت آمریکا با این اقدام خود قوانین بین المللی را که حقوق ساکنان اصلی را به رسمیت شناخته و مسلّم می داند، نادیده گرفته و احساسات میلیون ها مسلمان را زیرپا گذاشته، زیرا این شهر با همه مسلمانان پیوندی عمیق دارد، چون محل معراج رسول الله صلی الله علیه وآله به سوی آسمان بوده و نخستین قبله مسلمانان به شمار می رود.

این مرکز حقوق بشیری افزود: همچنین بر خلاف قانونِ انسانیِ بین المللی که این شهر را اشغال شده می داند، این رفتار آمریکا به معنای لغو حمایت هایی است که در پیمان ژنو در سال 1949 میلادی، آن را تضمین کرده است.

مرکز آدم در ادامه ضمن محکوم نمودن دوباره این اقدام آمریکا و درخواست از کاخ سفید برای تجدید نظر در این تصمیم ظالمانه، از شورای امنیت نیز خواست با مسئولیت پذیری، واقع نگری و بی طرفی با اتخاذ تصمیمی، فوری به این موضوع پرداخته و حقوق مسلمانان در زمین و مقدسات آنان را تأمین و حفظ کند و به اشغالگری اسرائیل در تمام زمین های آنها پایان دهد.

این بیانیه همچنین از تمام کشورها و ملت های عربی و اسلامی خواسته تا همبستگی خود را با شهر قدس اعلام نموده و از راه های قانونی و دیپلماتیک، مصوبه امریکا را ردّ و محکوم کنند.

شایان ذکر است که رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ با تصمیمی یک جانبه، حق حاکمیت اسرائیل را بر بخش غربی و بخش شرقی شهر قدس به رسمیت شناخته و آن را به عنوان پایتخت همیشگیِ اسرائیل پذیرفته که این تصمیم با واکنش های بین المللی و منطقه ای روبرو شده است.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا