عتبات و اماکن مقدسه

کپی‌برداری از نسخ خطی برای نخستین بار در عراق

چاپخانه مرکز انتشارات الکفیل در عراق برای نخستین بار، با بهره‌برداری از یک تکنولوژی جدید؛ از نسخ خطی کپی‌ برداری نموده و آنها را به چاپ می‌رساند.

 

چاپخانه مرکز انتشارات الکفیل در عراق برای نخستین بار، با بهره‌برداری از یک تکنولوژی جدید؛ از نسخ خطی کپی‌برداری نموده و آنها را به چاپ می‌رساند.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس عباسی، هدف از این اقدام، حفاظت از نسخ خطی اصلی و در عین حال در دسترس بودن هر چه بیشتر آنها برای پژوهشگران اعلام شده است.

فراس ابراهیمی، مدیر چاپخانه «الکفیل» ضمن اعلام این خبر افزود: نخستین تجربه ما در تحقق این امر، کپی برابرِ با اصلِ نسخه خطی کتاب «مختصر المراسم العلویه» نوشته محقق «حلی»است که در سال ۶۷۶ هجری توسط مرکز میراث حله منتشر شده است. 

ابراهیمی افزود: کادر فعال در این چاپخانه توانستند نسخه کپی را حتی تا کوچکترین جزئیات، تقریبا به طور کامل شبیه به نسخه اصلی منتشر نمایند.

 به گفته وی کادر چاپخانه همچنین تلاش کردند تا حتی جلدی مانند جلد نسخه اصلی برای نسخه کپی شده، تهیه نمایند تا بدین صورت پژوهشگران و محققین هنگام استفاده از نسخه های کپی، احساس مطالعه نسخه های خطی را داشته باشند.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا