عتبات و اماکن مقدسه

ولادت امام على بن موسى الرضا عليه السلام

این ایام مصادف است با میلاد هشتمین کوکب آسمان امامت و ولایت، حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام است.

 

 

این ایام مصادف است با میلاد هشتمین کوکب آسمان امامت و ولایت، حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام است.

علی ابن موسی ملقب به رضا فرزند پیشوای هفتم شیعیان حضرت امام موسی کاظم می باشند که در یازده ذیقعده سال یکصد و چهل و هشت هجری به این دنیا پا نهادند.

مادر عظیم الشان ایشان نجمه نام داشته و ایشان را در شهر مدینة النبی به دنیا آوردند.

ایشان پس از شهادت پدر بزرگوار خود هدایت و ولایت شیعیان را عهده دار شدند.

امام هشتم زندگی پر فراز و نشیبی داشته و ایشان تنها پیشوای شیعیان هستند که بر اثر فشار خلیفه ظالم و غاصب، مامون عباسی مجبور به پذیرش ولایت عهدی وی شدند.

مامون که مرکز حکومت خود را شهر مرو قرار داده بود، با اجبار و فشار علی ابن موسی الرضا علیه السلام را از مدینة النبی به بهانه ولایت عهدی به مرو کشاند.

 هرچند هدف مامون از این ولایت عهدی، کنترل و نظارت بیشتر بر امام رضا علیه السلام و به اصطلاح اثبات حقانیت خلافت خودش بود، لیکن امام رضا علیه السلام، با روشنگری ها و فرمایشاتی که در طول مسیر از مدینه تا مرو داشتند، روشنگری های بی بدیلی را انجام داده و سخنان راه گشایی را برای شیعیان در اعصار مختلف به یادگار گذاشتند.

همچنین ایشان با شرکت در مباحثات علمی با بزرگان ادیان و فرق مختلف که به کاخ مامون مراجعه می کردند، بیش از پیش حقانیت اسلام در غالب مذهب تشیع و لیاقت هرچه بیشتر خود را در خلافت نسبت به مامون عباسی در تاریخ ثبت کردند.

سر انجام مامون بر اثر حسادت و ترس از دست دادن حکومتش این امام رئوف را در دوشنبه روز آخر ماه صفر سال 203 هجری، در شهر طوس به شهادت رساندند.

 

{mp4remote}http://cdn.ihtv.co/shiawaves/2015/08/26/000111111.mp4{/mp4remote}  

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا