عتبات و اماکن مقدسه

کنفرانس فرهنگی برای درج آستان مقدس علوی در لیست میراث جهانی؛

کنفرانس فرهنگی برای درج آستان مقدس علوی در لیست میراث جهانی؛

 

 

برای آمادگی در جهت قرار گرفتن حرم حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در لیست میراث جهانی یونسکو، کنفرانسی فرهنگی با عنوان  ارزش استثنایی حرم امیرالمؤمنین علی علیه السلام، توسط آستان مقدس علوی برگزار شد. 

هاشم محمد الباججی از مسئولین این آستان مقدس، در اینباره گفت: در این کنفرانس نقاط مثبت و منفی این طرح را که در سال 2010 میلادی (90-1389شمسی) مورد بررسی قرار گرفته بود، مجددا مورد بررسی قرار دادیم. 

وی ادامه داد: اماکن مقدس فراوانی در جهان اسلام وجود دارند که به لیست میراث جهانی یونسکو وارد نشده اند و آنچه ما در پیش گرفته ایم به خاطر جایگاه والای حرم مطهر علوی و میراثی است که باید مانند گذشتگان، برای آیندگان برجای گزاریم. 

دکتر علی ناجی استاد دانشگاه کوفه از شرکت کنندگان در این کنفرانس گفت: معیارهای متعددی وجود دارد که یک مکان تاریخی باید آن را دارا باشد تا در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گیرد و ما دریافتیم که حرم امیرالمؤمنین علی علیه السلام از آن ها بهره مند است.

وی افزود: این مکان مقدس از ویژگی های زیادی از جمله اعجاز فلکی، زاویه طلوع خورشید، ایوان طلا، طلاکاری و آئینه کاری برخوردار است و علاوه بر همه اینها نمونه بی نظیری در هنر معماری است که به دوره های زمانی مختلف باز می گردد.

شایان ذکر است در این کنفرانس، لیست میراث جهانی سازمان یونسکو، معیار های مورد نیاز برای میراث جهانی و معرفی ارزش جهانی و استثنایی حرم مطهر علوی مورد بحث قرار گرفت.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا