عتبات و اماکن مقدسه

بغداد امروز ماتمکده امام کاظم علیه السلام بود

میلیون ها عزادار از داخل و خارج عراق که در بین آنها هزاران زائر ایرانی نیز حضور داشتند، عزای موسی بن جعفر علیهما اسلام را در شهر مقدس کاظمین برگزار نمودند.

 

 

میلیون ها عزادار از داخل و خارج عراق که در بین آنها هزاران زائر ایرانی نیز حضور داشتند، عزای موسی بن جعفر علیهما اسلام را در شهر مقدس کاظمین برگزار نمودند.

عزادارانی که در طول روزهای گذشته در زیر بارش شدید باران، سرما و باد شدید دهها کیلومتر راه را از شهرهای دور و نزدیک با پای پیاده به سمت بغداد طی کرده بودند، امروز سه شنبه در شهر مقدس کاظمین در شمال بغداد، مراسم شهادت باب الحوائج موسی بن جعفر علیهما السلام را برگزار کردند.

خیل عزاداران از میدان «محسن الکاظمی» این شهر مقدس ـ به صورت نمادین ـ پیکر مطهر امام موسی کاظم علیه السلام را در میان حزن و اندوه سوگواران با شعار «لبیک یا مظلوم» و «لبیک یا مسموم» تا داخل حرم مطهر کاظمین، تشییع کردند.

یکی از روحانیون شیعه نیز در حرم امامین کاظمین علیهما السلام از اولین ساعات بامداد امروز مقتل و تاریخچه کامل شهادت امام کاظم علیه السلام را برای عزاداران در صحن شریف قرائت کرد که حدود دو ساعت به طول انجامید.

همزمان با ورود تابوت نمادین به صحن حرم مطهر که خیلی از تشییع کنندگان آن را همراه می کردند، قرائت مقتل امام هفتم شیعیان نیز به اتمام رسید و عزاداران حاضر در حرم، سنیه زنان و بر سر زنان به استقبال تشییع کنندگان رفتند.

مراسم عزاداری تا اذان ظهر ادامه داشت و بعد از اقامه نماز جماعت، مراسم سالروز شهادت امام موسی کاظم علیه السلام به اتمام رسیده و جمعیت عزادار به تدریج به شهر و دیار خود برمی گردند.

مراسم عزاداری امسال نیز با تدابیر ویژه ای که برای این مراسم به اجرا در آمده است تاکنون در کمال آرامش برگزار شد.

انتظار می رود که مسوولان امنیتی و تولیت حرم مطهر کاظمین تا ساعات آینده آمار جمعیت میلیونی عزاداران شرکت کننده در این مراسم را اعلام کنند.

مراسم سالروز شهادت امام موسی کاظم علیه السلام، بعد از عاشورا و اربعین حسینی بزرگترین مراسم دینی در عراق به شمار می رود که میانگین کمترین حضور در آن در طول 16 سال گذشته (پس از سقوط صدام) بیش از 5 میلیون نفر بوده است. 

همچنین دولت عراق سالروز شهادت امام موسی کاظم علیه السلام را در این کشور، تعطیلی رسمی اعلام کرده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا