عتبات و اماکن مقدسه

بازگشایی ایوان باب القبله حرم مطهر امامین جوادین علیهما سلام

ایوان تاریخی باب القبله حرم مطهر امامین جوادین علیهما السلام پس از بهسازی و طلاکاری به روی زائران گشوده شد.

 

ایوان تاریخی باب القبله حرم مطهر امامین جوادین علیهما السلام پس از بهسازی و طلاکاری به روی زائران گشوده شد.

 با پایان عملیات مرمت، بهسازی و طلاکاری ایوان تاریخی باب القبله حرم مطهر امامین جوادین علیهما السلام در شهر مقدس کاظمین، این ایوان باشکوه، در آئینی با حضور شخصیت ها و دست اندرکاران این عملیات بازسازی به روی زائران گشوده شد.

به گفته دست اندرکاران در این طرح که عملیات ساخت خشت‌های مسی آن از ابتدای سال ۹۴ آغاز شد، تعداد ۷ هزار و ۵۰۰ خشت مسی در ابعاد مختلف با مساحت تقریبی ۲۳۰ مترمربع، مرمت و نوسازی شده است.

در عملیات مطلاکاری، از طلای اهدایی حرم مطهر استفاده شده و به قطر تقریبی ۱۰ تا ۱۲ میکرون بر روی خشت‌های مسی، طلا وجود دارد.

این خشت های طلایی، در نهایت با مشارکت هنرمندان و دست اندرکاران متخصص امر؛ در یک سال گذشته جای گذاری گشتند تا ایوان مطهر ترمیم و تکمیل شود.

ایوان تاریخی باب القبله که میراث ارزشمندی از هنر و معماری ایرانی و اسلامی است، در قسمت جنوبی صحن حرم مطهر امامین جوادین علیهما سلام  قرار داد.

این ایوان تاریخی در دوره قاجار و در زمان معتمد الدوله (حدود سال ۱۲۵۵ هجری قمری) با خشت‌های ساده طلا و مقرنس به صورت نیمه طلا کاری و آئینه‌کاری بود.

 اما با توجه به آسیب‌هایی که به نمای ایوان باب القبله وارد گشته بود؛ بازسازی، مرمت و طلاکاری این ایوان به متخصصان این امر سپرده شد تا با استفاده از هنر‌های معماری شامل گره چینی، رسمی بندی، مقرنس، مینا کاری، خطاطی، قلمزنی نقوش اسلیمی و ختایی و طلاکاری زیبایی این ایوان به آن بازگردد.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا