عتبات و اماکن مقدسه

22 ذی الحجه سالروز شهادت حضرت میثم تمار

امروز مصادف است با شهادت یکی از یاران نزدیک امیرالمومنین علیه السلام به نام «میثم تمار».

 

امروز مصادف است با شهادت یکی از یاران نزدیک امیرالمومنین علیه السلام به نام «میثم تمار».

22 ذی الحجه میثم تمار علیه السلام همانطوری که امیرالمومنین علیه السلام به او وعهده داده بودند، به خاطر عشق به مولای متقیان و نشر فضائل آن حضرت در عصر خفقان حکومت ابن زیاد بر کوفه به دستور وی به شهادت رسید.

جناب میثم تمّار به فرموده امیرالمومنین علیه السلام ایرانی الاصل و فرزند غلام زنی از قبیله بنی اسد بود که توسط آن حضرت خریداری و آزاد شد.

وی از این جهت به میثم تمار معروف شد که شغل خرما فروشی به معنی تمار داشت.

میثم پس از آن امیرالمومنین علیه السلام را رها ننمود و آن حضرت علومی از مکنونات هستی را به وی آموخته و دریچه قلبش را به روی معارف علوی گشوده و جان تشنه‏اش را از چشمه زلال علوم علوی سیراب کردند.

وی پس از شهادت امیرالومنین علیه السلام گاهی برای زیارت به مدینه می‏آمد، و جویای حال امام حسن و امام حسین علیهماالسلام می شد. مردم کوفه و مدینه نیز پذیرای سخنان میثم بودند و زبان حقگو و فضیلت‏گستر او، همواره در هرجا به نشر و بیان فضایل صدیق اکبر علی علیه السلام گویا بود، و با این روش با دشمنان آن حضرت که سعی در پنهان ساختن فضیلت های آن حضرت داشتند، مقابله می نمود.

میثم تمار در شهر کوفه به دستور ابن زیاد دستگیر شد و بر دهان او لجام زدند، تا نتواند به راحتی سخن گفته و فضائل اهل بیت علیهم السلام را بیان کند و او اولین کسی در اسلام است که وی لجام زدند.

عاقبت همانگونه که امیرالمومنین علیه السلام به جناب میثم تمار وعده داده بودند، به دستور والی کوفه «ابن زیاد» دست ها، پاها و زبانش را قطع کردند و کمی پیش تر از واقعه عاشورا در 22 ذی الحجه سال 60 هجری قمری وی را به شهادت رساندند.

حرم مطهر حضرت میثم تمار هم اکنون در نزدیکی مسجد کوفه واقع شده و زیارت گاه شیعیان و محبین اهل بیت علیهم السلام است.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا