عتبات و اماکن مقدسه

پیشرفت در مراحل ساخت ضریح بارگاه های شیخ مفید و خواجه طوسی

باباکارگاه ضریح سازی آستان مقدس عباسی کار ساخت دو ضریح جدید در عراق را به پایان رساند.

کارگاه ضریح سازی آستان مقدس عباسی کار ساخت دو ضریح جدید در عراق را به پایان رساند.

 قسمت اعظم ساخت دو ضریح بارگاه های شیخ مفید و خواجه نصیر الدین طوسی قدس سرهما در عراق به پایان رسیده است. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس عباسی کارگاه «السقاء» که در زمینه ساخت ضریحها و دربهای حرمهای مطهر فعالیت می‌ کند، کار ساخت این دو ضریح را بر عهده داشته است. 

این پروژه بر اساس طرح تدوین شده توسط کمیته ناظر بر این پروژه و با هماهنگی با آستان مقدس کاظمین در دست اجرا است.

 حاج علی الصفّار، جانشین معاون تولیت آستان مقدس عباسی، در این باره گفت: این پروژه بر اساس قراردادی که با آستان مقدس کاظمین در اواخر ماه مبارک رمضان ۱۴۳۸ منعقد شد، صورت گرفته و علت واگذاری این پروژه به کارگاه السقاء تجارب فنی بسیاری است که این کارگاه در زمینه ساخت ضریحها  از آن برخوردار است. 

وی با اشاره به تلاش های صورت گرفته، ادامه داد: ما از هیچ تلاشی برای تکمیل این پروژه دریغ نکردیم و این پروژه مه تنها آبکاری طلای آن باقی مانده، به مجموعه دستاوردهای به دست آمده اضافه می گردد. 

ناظم جاسم الغرابی، مدیر کارگاه السقاء نیز عنوان داشت: علی رغم کوچک بودن اندازه این دو ضریح، اما در بردارنده جزئیات فنی بسیاری هستند که اجرایی کردن آنها به کار ماهرانه نیاز داشت.

ارتفاع بارگاه شیخ مفید و ابن قولویه (قدس سرهما)، به دو متر و شصت و پنج سانتیمتر و عرض آن به سه متر و سی و دو سانتی متر می رسد.

بارگاه دوم نیز با عرض سه متر و چهل و دو سانتیمتر است و در ساخت آنها از فلزات مختلفی همچون طلا، نقره، برنج، فولاد و همچنین چوب استفاده شده است.

هدف از فعالیت کارگاه السقاء تأمین نیاز آستان مقدس عباسی و سایر آستانها و حرمهای مطهر در عراق به ساخت ضریحها و درهای حرمها است و این کارگاه از جدیدترین دستگاهها و تجهیزات و قالبها برخوردار است و از سوی خادمان و توسط پرسنل آستان مقدس عباسی اداره می شود.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا