اروپاعتبات و اماکن مقدسه

تکمیل مرمت جامه 500 ساله درب کعبه در مسجد جامع شهر بورسا در ترکیه

رئیس سازمان تعمیر، تجهیز و نگهداری مسجد جامع شهر بورسا در ترکیه، از اتمام پروژه مرمت یکی از قسمت های جامه ی باستانی کعبه مقدس، که بیش از 500 سال قدمت داشته و در موزه مسجد قرار دارد، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری (اخبار شیعه): حلمی شانلی رئیس سازمان تعمیر، تجهیز و نگهداری مسجد جامع شهر بورسا در ترکیه، در بیانیه‌ای که در رسانه های ترکیه در مورد اتمام این پروژه منتشر شد، گفت که این پروژه شامل بازسازی و ترمیم قسمتی از جامه ی کعبه مقدس که مربوط به ناحیه درب آن است، شد. و پس اتمام بازسازی، این جامه مبارک در موزه مسجد جامع بورسا به نمایش گذاشته شد، تا عموم مردم بتوانند از آن دیدن کنند.

شانلی افزود: «کار ترمیم و بازسازی شامل تمیز کردن از گرد و غبار نشسته بر تار و پود آن، به ویژه قطعات فلزی، و ریشه های آویزان در حاشیه ی آن، که به دلیل گذر زمان فرسوده شده بودند، شد. و برخلاف آنچه در رسانه ها مبنی بر به سرقت رفتن این قطعه منتشر شده بود، این جامه مقدس توسط تیم هایی از اداره منطقه ای موسسات دینی نگهداری می‌شد».

و درباره ی جزئیات این قطعه، که درون مسجد جامع بورسا انجام شد، لیفت اینان کارشناس منسوجات تاریخی، و مجری این اثر گفت، که پوشش این اثر از چند لایه مخمل، متصل به پارچه پنبه ای ضخیم، با تکنیک مفتول دوزی دوخته شده است.

اینان با بیان اینکه قسمت قرمز رنگ این جامه مبارک از مخمل تشکیل شده است، خاطر نشان کرد که پرز این قسمت ها به مرور زمان ریزش می کند، که برای ترمیم این جامه به ویژه نواحی حساس، مانند قسمت های مخملی و نواحی که در آن فلز برای بافت و گلدوزی بکار رفته است، از روش های پیشرفته و فناوری لیزری استفاده شد.

شایان ذکر است که حاشیه های ریش ریش یک ویژگی تزیینی در دوخت و طراحی پارچه و لباس است، و این روش در آثار مختلف و در بسیاری از فرهنگ ها در سراسر جهان استفاده می شود، که نشانگر تاریخ و فرهنگ هر منطقه است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا