فرهنگ و هنر

کتاب «فضائل الشيعة»، حاوی روایاتی در باره مقام و منزلت شيعيان اهل بیت علیهم السلام

کتاب  «فضائل الشيعة»، نوشته  «شيخ صدوق، ابو جعفر محمد بن على بن حسين بن بابويه قمى»، از بزرگان فقها و روات شيعه در قرن چهارم هجرى است.

 

کتاب  «فضائل الشيعة»، نوشته  «شيخ صدوق، ابو جعفر محمد بن على بن حسين بن بابويه قمى»، از بزرگان فقها و روات شيعه در قرن چهارم هجرى است.

اين كتاب، حاوى رواياتى از ائمه عليهم السلام، در باره مقام و منزلت شيعيان محمد و آل محمد (صلوات الله علهيم) است.

بعد از شهادت حضرت رسول اکرم (صلى الله عليه و آله)، حكومت‏ هاى غاصب وقت، سعى و تلاشی فراوان برای خانه‏ نشين كردن اهل بيت آن حضرت داشتند. آنان پيروان و شيعيان اهل بيت را قتل عام می کردند و يا در زندان‏ ها و زير شكنجه به شهادت مى‏ رساندند.

از طرف دیگر، تبليغاتی شديد هم عليه شیعیان به راه انداخته بودند و به آن ها رافضى مى‏ گفتند؛ يعنى كسانى كه راه عموم مردم را ترك كرده ‏اند.

در اين ميان، علما و فقهاى شيعه، با فداكارى و از خود گذشتگى به نقل روايات نبى اكرم و اهل بيت آن حضرت، در باره مقام و منزلت ائمه عليهم السلام و ياران آنان پرداختند، تا مقام حقيقى اهل بيت عصمت و طهارت و شيعيان شان را بر ديگر مسلمانان آشكار نمايند و اسلام حقيقى و راه حق را بر مردم نمايان سازند.

شيخ صدوق نيز يكى از راويان بزرگ شيعه به شمار مى‏ آيد كه در همين راستا كتاب  «فضائل الشيعه» را به نگارش درآورده است.

كتاب فضائل الشيعة، از زمان نگارش، مانند ديگر كتاب ‏هاى شيخ صدوق، مورد توجه علما و فقهاى شيعه قرار گرفته و در بسيارى از مجموعه ‏هاى روايى، مانند بحار الانوار علامه مجلسى، از آن نقل شده و به آن استناد شده است.

كتاب حاضر، به حدّى مورد توجه واقع شده كه محدث نورى يك نسخه از آن را به خط خود نگاشته است كه اين نسخه هم اكنون در دست‏رس است.

اين كتاب، براى شناخت مقام و منزلت اهل بيت عصمت و طهارت، و شيعيان و پيروان آنان، كتابى بس ارزش‏مند و قابل توجه است و خواننده با مطالعه آن، به جايگاه شيعه در اسلام و نزد حضرت رسول خدا (صلى الله عليه و آله) پى مى ‏برد.

 

 

"

"

"

   {mp4remote}http://cdn.ihtv.co/shiawaves/2016/03/22/05_out0.mp4{/mp4remote}  

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا