اخبارافغانستانجهان

ادامه واکنش‌ها به کشتار هدفمند و غصب زمین‌ شیعیان هزاره در ارزگان

شماری از فعالان زن در کابل با صدور بیانیه‌ای، به سرکوب مردم هزاره و شیعیان در شماری از مناطق افغانستان به ‌ویژه استان ارزگان اعتراض کردند.

این زنان تاکید کردند که جنایات طالبان علیه هزاره‌ها به شکل کشتار هدفمند، غصب زمین‌های کشاورزی و کوچ اجباری هزاره‌ها در دو سال گذشته در استان‌های مختلف افغانستان ادامه داشته است و طالبان در ارزگان زمین‌های کشاورزی مردم هزاره را غصب می‌کنند و به پشتون‌ها می‌دهند.

در بیانیه این فعالان زن تاکید شده است که طالبان در دو سال گذشته نزدیک به ۲۰ تن از مردم هزاره در منطقه ارزگان خاص را کشته‌ اند و به مردم محلی به بهانه‌های مختلف فشار آورده ‌اند که این منطقه را ترک کنند.

این در حالی است که بر اساس یافته‌های تحقیقی شبکه تحلیلگران، از زمان قدرت گرفتن طالبان در افغانستان در سال ۲۰۲۱، به هزاره‌ها و شیعیانِ ۹ استان افغانستان در مدارس، مساجد، مراکزآموزشی، وسایل حمل‌ و نقل عمومی، منازل مسکونی شخصی و محلات دستکم ۱۸ حمله تروریستی صورت گرفته که در پی آن حدود 250 تن به شهادت رسیده اند.

این گزارش تاکید می‌کند کشتار هزاره‌ها با شیوه‌ها و تکتیک‌های جدید همچنان ادامه دارد و بر اساس یافته‌های این شبکه تحلیلی، هزاره‌ها حالا با روش‌هایی چون ترور فردی، بازداشت و کشتن، حمله به منازل و مسمومیت عمدی قربانی می‌شوند.

در گزارش آمده که ترور و کشتار هدفمند نیروهای امنیتی پیشین حکومت که همه از قومی خاص بودند همان نسل ‌کشی قومی است که در ارزگان جریان دارد و سوزاندن مزارع و قطع درختان به ‌منظور کوچ دادن مردم مصداق بارز پاکسازی قومی است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا