آفریقااخبارجهان

کشتار پناهجویان از سوی مرزبانان عربستان

دیده ‌بان حقوق بشر می‌گوید مرزبانان عربستان سعودی صدها مهاجر و پناهجوی اتیوپیایی از جمله زنان و کودکان را کشته اند.

این نهاد حقوق بشری گفته که سوء استفاده‌های نظام‌ مند علیه اتیوپیایی‌ها ممکن است جنایت علیه بشریت باشد.

در این گزارش آمده است که مرزبانان سعودی از«سلاح‌های انفجاری»

برای کشتن بسیاری از مهاجران از جمله زنان و کودکان آن هم از فاصله نزدیک استفاده کرده‌ اند.

دیده بان حقوق بشر در تازه ترین گزارش از وضعیت پناهجویان ایتیوپیایی در مرز عربستان، می‌گوید در فاصله بین مارس ۲۰۲۲ تا ژوئن ۲۰۲۳، صدها مهاجر و پناهجوی اتیوپیایی که قصد عبور از مرز عربستان را داشتند توسط مرزبانان سعودی کشته شده ‌اند.

این ادعاهای تکان‌دهنده در تحقیقات مفصل دیدبان حقوق بشر پس از مصاحبه با ده‌ها نفر از مردم اتیوپیایی مطرح شده است. این مصاحبه‌ شوندگان هنگامی که می‌خواستند از یمن به عربستان سعودی بروند مورد حمله‌ی مرزبانان قرار گرفته ‌اند. دیدبان حقوق بشر با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای، عکس‌های تلفات بیش از ۲۰ واقعه، شهادت شاهدان بازمانده و بررسی زخم‌های بازماندگان توسط کارشناسان پزشکی قانونی، تصویری قناعت ‌بخش و وحشتناک از عملیاتی پرخشونت که افراد در حال عبور از مرز را هدف گرفته، تهیه کرده است.

این نهاد، وقایعی شامل تلفات جمعی تعداد قابل توجهی از زنان و کودکان در اثر گلوله ‌باران را توصیف می‌کند و از اجساد و اعضای بدن‌هایی گزارش می‌دهد که در طول مسیرها پراکنده شده ‌اند. بر اساس گزارش دیده ‌بان حقوق بشر پژوهشگر پناهندگان بخش حقوق مهاجران گفته اند مطمئنا تعداد مرگ و میرها بیشتر و بدست آوردن آمار دقیق غیرممکن است.

حمدیه، دختر ۱۴ ساله‌ای که در ماه فوریه همراه گروهی ۶۰ نفره از مرز عبور کرده بود، به محققان گفته که مردمان زیادی  را دیده به‌ گونه‌ای که هرگز تصورش را نمی‌کرده، کشته شدند.  شاهد دیگری از گروهی ۱۷۰ نفره از کشته‌ شدن بیش از ۹۰ نفر از همراهانش خبر داده است. زنی دیگر نیز گفته است که نیروهای مرزی عربستان پس از آزادکردن‌ شان به سمت آنان شلیک کرده ‌اند و ۱۰ نفر از جمع ۲۰ نفری‌ شان کشته شده ‌اند.

در این گزارش آمده است که مرزبانان سعودی از«سلاح‌های انفجاری» برای کشتن بسیاری از مهاجران از جمله زنان و کودکان آن هم از فاصله نزدیک استفاده کرده ‌اند. بر اساس یافته‌های دیده ‌بان حقوق بشر، در برخی موارد مشاهده شده که مرزبانان سعودی از مهاجران می‌پرسیدند که به کدام قسمت از بدن آن‌ها شلیک کنند و بعد از فاصله نزدیک به آنها شلیک می‌کردند. آنها حتی به سوی مهاجرانی که قصد فرار به یمن را داشتند هم مواد منفجره پرتاب می‌کردند.

مسیری که مهاجران اتیوپیایی در پیش می‌گیرند، یکی از خطرناکترین مسیرهای جهان است. بسیاری از اتیوپیایی‌ها سعی می‌کنند از مرز سومالی عبور کرده و سپس به سمت یمن حرکت کنند. از آنجا نیز به دنبال زندگی بهتر وارد عربستان سعودی می‌شوند. جنگ ویرانگر در منطقه تیگرای اتیوپی، باعث شده تا صدها هزار نفر سختی این مسیر را به جان بخرند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا