اخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

آیت الله العظمی شیرازی: بدون پذیرش امامت و ولایت ، ایمان کامل نیست

نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی ، روز دوشنبه چهارم صفر سال ۱۴۴۵ برگزار شد، در این نشست هم چون جلسات پیشین ، ایشان به سوال های حاضران در جلسه پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.

آیت الله العظمی شیرازی در این نشست ، با اشاره به این که پذیرفته شدن هر چیزی منوط به شروطی است ، فرمودند : اگر لااله الاالله فقط بر زبان جاری شود ، کافی نیست ، بلکه شروط فراوان دیگری هم برای پذیرفته شدن ایمان و توحید وجود دارد ، مثلا گفته شده نماز بخوانید تا رستگار شوید ، اما شروط مقبول بودن این نماز ، داشتن وضو ، رو به قبله بودن ، و داشتن لباس طاهر است و تا این شروط وجود نداشته باشد ، نماز مورد قبول قرار نمی گیرد.

معظم له در ادامه با اشاره به حدیث مشهور سلسلةُ الذَهَب منقول از امام رضا علیه السلام : کَلِمَةُ لاَ إلَهَ إِلاَّ اللَهُ حِصْنِي‌، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي‌ أَمِنَ مِنْ عَذَابِي‌ ، كلمه ی لاَ إلَهَ إِلاَّ اللَهُ و توحيد، حصار محكم من است ، هر كس داخل آن گرديد، از عذاب من ايمن خواهد شد ، فرمودند : اما در ادامه حضرت رضا سلام الله علیه شرطی را برای آن بیان می کنند یعنی که فقط لاَ إلَهَ إِلاَّ اللَهُ کافی نیست ، می فرمایند : بِشُرُوطِهَا وَأَنَا مِنْ شُرُوطِهَا اما این شرطهایی دارد و من از شرطهای آن هستم ، یعنی از شروط پذیرفته شدن کلمه توحید ، پذیرش امامت من و ائمه اطهار سلام الله علیهم اجمعین است.

ایشان هم چنین با اشاره به اولین خطبه امیرالمومنین پس از خلافت ظاهری فرمودند : حضرت امیر صلوات الله علیه در آن خطبه فرمودند همان گونه که خدای عزّوجل توحید را بدون نبوت نمی پذیرد ، یعنی اگر کسی بگوید توحید را قبول دارم اما نبوت را قبول ندارم ، خدا می گوید من این توحید را نمی خواهم ، در ادامه حضرت فرمودند همین گونه اگر کسی توحید و نبوت را قبول کرد اما ولایت و امامت را قبول نکرد ، این را هم خدا نمی پذیرد ، چون شرط پذیرش توحید است.

آیت الله العظمی شیرازی در این نشست با اشاره به آیه ۲۵ سوره طه قَالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِي أَعْمَىٰ وَقَدْ كُنْتُ بَصِيرًا : (در قيامت خواهد) گفت: پروردگارا! چرا مرا نابينا محشور كردى در حالى كه من (در دنيا) بينا بودم؟! ، فرمودند : وَقَدْ كُنْتُ بَصِيرًا یعنی دو چشم داشتم و بینا بودم و در این جا بصیرت به معنای دیدن ظاهری است اما در سوره اسراء آیه ۷۲ وَمَنْ كَانَ فِي هَذِهِ أَعْمَى فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمَى وَأَضَلُّ سَبِيلًا و هر كه در اين [دنيا] كور باشد در آخرت هم كور و گمراهتر خواهد بود ، در این آیه منظور از أَعْمَى بصیرت داشتن و دیدن باطنی است ، لذا اگر کسی در دنیا ، انسان خوبی بود اما نابینا بود مثل جابر بن عبدالله انصاری که در آخر عمر نابینا شد ، آیا او در آخرت هم نابینا خواهد بود ؟ ، بنابراین در آیه اول ، بصیرت به معنای دیدن ظاهری و در آیه دوم أَعْمَى به معنای نداشتن بصیرت و دیدن باطنی است.

معظم له در ادامه با نقل حدیثی از امام صادق علیه السلام : فی ولایه علیّ فَإِنَّ اللّٰهَ کٰانَ بِمٰا تَعْمَلُونَ خَبِیراً ، یٰا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا :بألسنتهم و ظاهرهم ، آمَنُوا :بقلوبکم و باطنکم ، فرمودند در این جا اشاره شده که به زبان ایمان آوردید اما دلتان هم باید ایمان بیاورد که شرط ایمان ، پذیرش ولایت امیرالمومنین است.

ایشان با اشاره به این که همه چیز مرتبط با عاقبت است فرمودند اگر کسی یک عمر به شما خدمت کرد اما آخر کار به شما ضرر زد ، آن ملاک است ، اگر کسی در پایان عمر تغییر کرد و توبه کرد ، عاقبت بخیر می شود مانند حر بن یزید ریاحی ، با آن که خیلی به امام حسین علیه السلام ظلم کرد ، اما چون توبه کرد ، عاقبتش خوب شد ، یا بر عکس زبیر ، که با اهل بیت بود تا بعد از پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله ، ۲۵ سال با حضرت امیر بود اما عاقبتش با قبل ، فرق کرد ، خلاصه ملاک عاقبت است ، اگر مثل زبیر کسی در دنیا بصیرت معنوی نداشت ، عاقبتش خراب می شود.

آیت الله العظمی شیرازی با اشاره به آیه ۱۴ سوره حجرات : قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَلَٰكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمَانُ فِي قُلُوبِكُمْ ، اعراب باديه‌نشين گفتند: ما ايمان آورده‌ايم، به آنان بگو: شما هنوز ايمان نياورده‌ايد، بلكه بگوئيد: اسلام آورده‌ايم و هنوز ايمان در دلهاى شما وارد نشده است ، فرمودند : وقتی زبان و دل و عمل درست باشد ایمان کامل می شود ، این یعنی اسلام خاص ، یعنی شرط اسلام کامل داشتن ، ایمان است ، حال اگر کسی به خدا ایمان دارد اما لاَ إلَهَ إِلاَّ اللَهُ نمی گوید ، این فایده ندارد ، یا لاَ إلَهَ إِلاَّ اللَهُ می گوید اما در دلش ایمان ندارد ، این هم فایده ندارد ، و ایمان او ناقص است ، مثلا کسی که مسلمان است اما نماز نمی خواند ، ایمان او ناقص است ، چون ایمان مراتب دارد ، لذا اگر کسی ایمان به قلب دارد ، لاَ إلَهَ إِلاَّ اللَهُ هم می گوید اما نماز نمی خواند ، این ایمان ناقص است ، قرآن کریم که می فرماید : أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ ، این به چه معناست ؟ یعنی دین وجود داشت ، اما ناقص بود ، ایمان ناقص به مانند آدمی است که یک عضو در بدنش کم باشد.

معظم له در ادامه در رابطه دلیل توصیه به فرستادن صلوات برای پیامبر اکرم و معصومین علیهم السلام ، با ذکر مثالی فرمودند : فرض کنید یک نفر باغی دارد و در آن باغ یک میلیون گل وجود دارد ، حال اگر کسی یک عدد گل ، برای آن باغ آورد ، آیا به گل های این باغ اضافه نمی شود ؟ ولو آن باغ نیاز به این تک گل ندارد ، معصومین علیهم السلام هم نیاز به صلوات ما ندارند اما هر یک صلواتی که انسان برای ایشان می فرستد ، یک صلوات برای معصومین اضافه می شود.

سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود : موارد لزوم تمکین زوجه ، نشوز از طرف مرد و زن ، حکم اذن پدر برای ازدواج دائم و موقت دختر ، کیفیت سخن گفتن حضرت موسی با خدا ، انواع وحی ، شیوه حکمرانی حضرت حجت ، حکم حضور زن ها در طواف و نماز جماعت و در جامعه میان مردان ، توضیح احکام مربوط به مکروهات ، اموری که موجب تقرب انسان به امام زمان می شود ، دلیل وجود برخی از مشکلات برای معصومین علیهم السلام ، و دلیل وجود زمینه برخی از گناهان برای انسان ، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن ها اشاره و یا پاسخ داده شد.

لازم به ذکر است که سلسله نشست‌های علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت ۱۱:۱۵ دقیقه به وقت محلی برگزار می‌شود و شما می‌توانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا