اخبارجهان

ذوب یخچال طبیعی «پایان دنیا»؛ تغییر نقشه کشورهای جهان و حذف شهرهای ساحلی

پژوهشگران معتقدند ذوب یخچال طبیعی در قاره جنوبگان موسوم به یخچال «پایان دنیا» که مساحت آن از انگلیس بیشتر است، در افزایش 60 الی 70 سانتیمتری سطح آب اقیانوسها سهم خواهد داشت.

به گزارش الجزیره، مشکل تنها در افزایش سطح آب اقیانوسها که خود یک خطر محسوب می شود، نیست، بلکه این یخچال مانند یک مانع طبیعی در برابر تمام یخ های انباشته در غرب قاره جنوبگان عمل می کند و در صورت سقوط در اقیانوس و ذوب آن سطح آب دریاها تا 3 متر افزایش می یابد. بزعم این پژوهشگران، درصورت بروز این اتفاق، بسیاری از شهرهای ساحلی مانند شانگهای در چین، اسکندریه در مصر، میامی در آمریکا، داکا در بنگلادش و غیره ناپدید یا با خطرات جدی مواجه می شوند و در نقشه تعدادی از کشورها در سراسر جهان تغییر آشکاری رخ می دهد.

یک پژوهش علمی که در سال 2022 منتشر شد، نشان داد شکاف های عمیقی که در بخش پایینی این یخچال ظاهر شده بیانگر آن است که نسبت به قبل، از ثبات کمتری برخوردار است. مشکل دیگر در این زمینه این است که با گرم شدن کره زمین یخ ها در آب اقیانوس ها با سرعت بیشتری ذوب می شوند، چرا که آب اقیانوس ها گرمتر از گذشته است و تا پایان این دهه شاهد تأثیر افزایش تدریجی آب دریاها خواهیم بود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا