اخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

آیت الله العظمی شیرازی: زیارت امام حسین علیه السلام به معنای حضور در حرم مطهر است مگر آن که عذری وجود داشته باشد

نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی ، روز شنبه دوم صفر سال ۱۴۴۵ برگزار شد، در این نشست هم چون جلسات پیشین ، ایشان به سوال های حاضران در جلسه پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.

آیت الله العظمی شیرازی در این نشست ، در پاسخ به این سوال که آیا زیارت امام حسین علیه السلام در هر مکانی از شهر کربلا ، زیارت محسوب می شود ؟ ، فرمودند اگر در چنین شرایطی انسان عذر داشته باشد ، زیارت محسوب می شود اما اگر بدون عذر و دل بخواه به حرم مطهر مشرف نشده ، معلوم نیست ، چرا که معنای کلمه زیارت ، حضور است و گفته نشده شما زمین کربلا را زیارت کنید بلکه باید در داخل حرم مطهر حاضر شد.

معظم له در ادامه فرمودند معنای زیارت در تمامی موارد همین است ، مثلا اگر کسی در خانه نشسته و اموات او در مقبره دفن هستند و او از راه دور برای آن ها فاتحه می خواند ، آیا به این ، زیارت اموات می گویند ؟ یا اگر کسی مریض شد انسان نزد بیمار حاضر می شود و در این صورت می گویند زیارت مریض انجام شده است.

ایشان با تاکید مجدد بر این که زیارت به معنای حضور است ، فرمودند فقط در مورد معصومین علیهم السلام استثناءً زیارت از راه دور ، به خاطر ادله ، زیارت محسوب می شود و گرنه اسم آن زیارت نیست.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند در مورد زیارت اربعین هم ، وقت زیارت از طلوع فجر تا زمان غروب است ، بر حسب قول مرحوم صاحب جواهر الکلام در مساله نهار که ایشان طلوع فجر و نه طلوع شمس را ملاک می داند ، و هم چنین حضور در حرم مطهر لازم است و گرنه حضور در یک یا دو فرسخ فاصله ، صدق زیارت نمی کند.

معظم له تاکید فرمودند البته در مستحبات برای کسی که معذور است چه از لحاظ مکان و چه زمان ، به قدری که ارتِکاز مُتَشَرّعه می پذیرد ، توسعه قائل شده اند ، لذا در صورت عذر مثلا زمانی که ازدحام جمعیت زیاد است و امکان حضور در حرم مطهر نیست ، زیارت از فاصله دورتر اشکال ندارد ، و هم چنین تا دو سه روز قبل و بعد ، از لحاظ زمانی بلامانع است.

سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود : دلائل حجیت ظهور ، شرح آیات ۲۹ و ۱۵۳ سوره نساء ، تقییدی یا تعلیلی بودن ملاک قیمت ، نفقه زوجه و اولاد ، دلیل معتبر بودن حدیث کساء ، تشریح معنای وحی و انواع آن ، دلیل عدم وجود عذاب در امت پیامبر اسلام ، حکم ارث برای زوجه ، معنای انقلابِ نسبت و موارد آن ، تفاوت معنای وَلَد و ابن ، موارد مصرف سهم سادات در خمس ، و برخی از احکام عدّه ی زنان ، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن ها اشاره و یا پاسخ داده شد.

لازم به ذکر است که سلسله نشست‌های علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت ۱۱:۱۵ دقیقه به وقت محلی برگزار می‌شود و شما می‌توانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا