اخبارجهانجهان اسلام

برگزاری نشستی فکری در شهر مقدس کربلا با موضوع «جنایت های ناشی از نفرت به دلایل دینی»

مرکز حقوق بشری آدم، از مراکز مرتبط با دفتر مرجع عالیقدر، آیت الله العظمی سید صادق شیرازی، در چارچوب فعالیت های فکری خود در شهر مقدس کربلا، موضوع «جنایت های ناشی از نفرت به دلایل دینی، هتک حرمت قرآن کریم به عنوان نمونه» را مورد بحث و بررسی قرار داد.

در این نشست، دکتر علاء الحسینی، در حضور جمعی از اندیشمندان، نویسندگان و دانشگاهیان، مقاله ای پژوهشی در رابطه با موضوع فوق ارائه کرد.

در بخشی از متن این مقاله آمده بود: سخنان نفرت پراکن فقط سخن، گفتار، احساس یا آزادی شخصی نیست، بلکه اغلب به اعمالی تبدیل می شود که شامل تعدی و تجاوز به دیگران از نظر مادی، فیزیکی یا روحی و معنوی است و حداقل به تحریک علیه دیگرانی که با سخنران نفرت پراکن مخالف هستند، منجر می شود.

بنابراین، چنین اعمالی ممکن است خود تحریک کننده یا کمک کننده به اعمال تجاوزکارانه باشد که در هر صورت از دایره آزادی عقیده و بیان خارج می شود و منجر به جنایت های بسیار خطرناک که امنیت انسانی و همزیستی مسالمت آمیز را تهدید می کند، می شود.

عامل این جنایت عمدتاً علاقه به خودنمایی، انتقام‌ جویی یا تعصب کور دارد و قابل توجه اینکه در قاره اروپا و ایالات متحده آمریکا شاهد افزایش ارتکاب این جنایت علیه مهاجران و آسیایی ها و برخی گروه ها، اقوام و مذاهب هستیم که آخرین آن جنایت هتک حرمت قرآن کریم در کشور سوئد بود که واکنش های رسمی و مردمی مختلفی را به دنبال داشت و مسئولیت جامعه بین المللی در خصوص اجازه دادن به اقداماتی که منجر به نقض تعهدات حقوقی بین ‌المللی و ملی می‌شود را زیر سؤال برد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا