اخبارافغانستانجهان

هشدار سازمان بهداشت جهانی از فروپاشی نظام بهداشتی افغانستان

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید نظام بهداشتی افغانستان به شدت با کمبود بودجه مواجه است و ادامه‌ی این وضعیت عواقب ناگواری در پی خواهد داشت.

رییس سازمان بهداشت جهانی گفته است که وضعیت در افغانستان وخیم است و کمبود منابع و بودجه برای حمایت از کارکنان بهداشتی و امکانات، جان افراد بی‌شماری را به خطر می ‌اندازد. به‌ گفته‌ی او، زنان و کودکان بیشترین آسیب را می‌بینند. مدیر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی برای مدیترانه شرقی هم، از جامعه بین‌المللی خواسته است که برای رسیدگی به بحران بشردوستانه در افغانستان با سازمان بهداشت جهانی متحد شود.

این درحالی است که به تازگی کمیته‌ی بین‌المللی صلیب سرخ هم اعلام کرده است که به‌ دلیل محدودیت‌های مالی، احتمالا حمایت این کمیته از ۲۵ بیمارستان افغانستان تا پایان ماه آگوست پایان یابد. سخنگوی کمیته‌ی بین‌المللی صلیب سرخ در امور افغانستان به خبرگزاری رویترز گفته است که این کمیته برای حفظ مراقبت‌های بهداشتی در درازمدت، منابع لازم را در اختیار ندارد. حمایت صلیب سرخ از شفاخانه‌ها شامل پرداخت معاش کارمندان  بهداشت و تأمین تجهیزات  بهداشتی  است. این حمایت چند ماه پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان آغاز شد.

دیپلمات‌ها و مقامات امدادی می‌گویند که نگرانی‌ها در مورد محدودیت‌های طالبان بر زنان در کنار بحران‌های انسانی در دیگر کشورها، باعث می‌شود که کمک‌ کنندگان از حمایت مالی خود به افغانستان عقب ‌نشینی کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا