اخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

آیت الله العظمی شیرازی: روایات منسوب به معصومین در مورد مختار محرز نیست اما مرحوم آیت الله العظمی سید محمد شیرازی حرکت او را صحیح دانسته اند

نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی ، روز سه شنبه ۲۷ محرم سال ۱۴۴۵ برگزار شد، در این نشست هم چون جلسات پیشین ، ایشان به سوال های حاضران در جلسه پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.

آیت الله العظمی شیرازی در این نشست ، با اشاره به روایات منسوب به ائمه علیهم السلام حول مختار و قیام او فرمودند : آن قدری که من در ذهنم می باشد ، حتی یک مورد از آن ها معتبر نیست یعنی محرز نیست که از امام معصوم صادر شده باشد.

معظم له در ادامه فرمودند روایات در مورد مختار و قیام او مختلف است و هم روایات مثبت و هم منفی در مورد او وارد شده که تمامی آن ها یا مَراسیل و یا ضِعاف است ، چه روایاتی که مختار را فردی خوب و چه روایاتی که او را بد معرفی می کنند.

ایشان در ادامه فرمودند : مرجع تقلید راحل مرحوم آیت الله العظمی سید محمد شیرازی کتاب و جزوه ای حول شخصیت مختار نوشته اند که در آن جا اختیار ایشان این بوده که مختار فردی خوب و حرکت او صحیح بوده است ، لذا اگر این کتاب را پیدا کنید و به آن مراجعه کنید قاعدتا معلومات خوبی از آن به دست خواهید آورد.

سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود : شرح بخش هایی از آیه آخر سوره بقره ، مواد رجوع به استخاره ، احکام نماز در صورت مس میت و وقوع حدث اصغر و اکبر ، لزوم یادگیری مسائل شرعی مورد نیاز ، زمان شرعی قضا شدن نمازهای یومیه ، زمان شرعی افطار روزه ، شرح آیه ۲۶ سوره مریم ، مقدار واجب برای رکوع ، معنای لا اکراه فی الدین ، وجوب یا استحباب تَأسّی در افعال ، ارشادی یا مولوی بودن امر به اطاعت از رسول خدا ، شرح معنای عقل و شرع ، معنای اتمام حجت و استنباط معنای وجوب از کلمه لَعَلَّ در قرآن ، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن ها اشاره و یا پاسخ داده شد.

لازم به ذکر است که سلسله نشست‌های علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت ۱۱:۱۵ دقیقه به وقت محلی برگزار می‌شود و شما می‌توانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام بیننده این نشست علمی باشید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا