اخبارافغانستانجهان

سازمان حقوق بشری رواداری: طالبان طی شش‌ ماه ۲۸۳ نفر را هدفمندانه به قتل رساندند

سازمان حقوق بشری رواداری که در مورد وضعیت حقوق بشری افغانستان کار می‌کند، گزارشی را زیر نام «وضعیت حقوق بشر در شش ماه نخست سال ۲۰۲۳ در افغانستان» منتشر کرده است. یافته‌های گزارش نشان می‌دهد که طالبان در این مدت به ‌صورت گسترده و سیستماتیک حقوق بشری شهروندان افغانستان را نقض کرده‌ اند.

یافته‌ های سازمان رواداری نشان می‌دهد که در این مدت، ۴۵ نظامی پیشین کشته شده‌، ۱۰ تن در زندان زیر شکنجه جان باخته و ۱۱ تن ناپدید شده ‌اند. بر اساس این گزارش، کشیدن مو، شوک برقی، نگهداری در طویله‌ها، خفه‌ کردن با ریسمان و قرار دادن زندانیان در گرما و سرمای شدید، از شیوه‌های رایج شکنجه طالبان بوده است.  یافته‌های رواداری نشان می‌دهد که اکثریت زندانیان مورد شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته‌ و در بازداشتگاه‌های طالبان حد‌اقل روزانه یک بار شکنجه شده‌ اند. به گفته این نهاد حقوق بشری، در حال حاضر هیچ نوع مکانیسم حقوقی که از شهروندان در برابر رفتارهای شکنجه ‌آمیز طالبان حمایت کند، و‌جود ندارد.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که پیش از این هم سازمان‌های حقوق بشری بارها گفته ‌اند که طالبان در جریان دو ساله گذشته به‌ صورت دوا‌م ‌دار دست به بازداشت‌های خودسرانه، سرکوب خشونت ‌آمیز فعالیت‌های اعتراضی و قتل‌های هدفمند و فراقانونی زده‌ و زندانیان را به ‌صورت مرگبار شکنجه کرده ‌اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا