اخبارجهانجهان اسلامعراق

تلاش موسسه مصباح الحسین برای اسکان زائران حرم امام حسین علیه السلام به ویژه در ایام زیارت اربعین

مؤسسه مصباح الحسین علیه السلام به مساله اسکان زائران امام حسین در خلال برگزاری زیارت اربعین رسیدگی می کند.

این مؤسسه که در زمینه توسعه و نیکوکاری فعالیت می نماید ، تاکید کرد که همچنان به توسعه ایده های مهمی که بتواند به رفاه بیشتر حال زائران امام حسین علیه السلام شهر مقدس کربلا و خدمت رسانی هر چه بیشتر به آنان بینجامد ، ادامه خواهد داد.

این موسسه در ادامه با اشاره به آخرین جلسه خود که در آن ، مباحث مربوط به زیارت میلیونی اربعین مطرح شده بود ، اسکان و پذیرایی زائران را از جمله برنامه های این موسسه ذکر نمود.

صلاح الجشعمی، مدیر بخش حقوقی موسسه مصباح الحسین علیه السلام در بیانیه ای که به دست خبرگزاری اخبار شیعه رسیده عنوان کرد : جلسات موسسه مصباح الحسین علیه السلام در خصوص طرح چشم انداز کربلا در سال ۲۰۳۰ با ۵۰ میلیون برای زیارت اربعین ، به منظور ارائه و بررسی طرح ها و ایده های مختلف جهت پذیرایی از انبوه زائران اربعین و ارائه خدمات به آنان کماکان ادامه دارد.

وی در ادامه گفت : محور مباحث آخرین جلسه ، بررسی طرح اسکان زائران اربعین بود، که بحث گسترده ای در این زمینه با بررسی منابع و آمار مربوط به تعداد زائران اربعین مطرح شد.

الجشعمی افزود: اسکان زائران در سال های گذشته در اماکنی هم چون منازل اهالی شهر مقدس کربلا، حسینیه ها و مساجد و همچنین حسینیه های واقع در جاده های مسیر و علاوه بر آن در مراکزی هم چون مدارس و مؤسسات مذهبی مانند حوزه های علمیه، مؤسسات خیریه، سازمان های مردم نهاد و مراکزی از این دست انجام می شد.

وی در ادامه توضیح داد که آرزو داریم این خدمات را توسعه دهیم و فضاهای جدید و راه های دیگری برای پذیرائی از زائران را در سال های آینده فراهم کنیم ، که این موارد در قالب طرح ها و ایده های مختلف در حال جمع آوری است تا آنها را در طرح های مطالعاتی خود قرار داده و ضمن ارائه به بخش خصوصی تلاش کنیم تا این اهداف تا قبل از سال ۲۰۳۰ اجرائی شود.

در همین حال عادل الموسوی مسئول سابق پرونده زائران میلیونی اربعین و یکی از اعضای کمیته پروژه چشم انداز کربلا به خبرگزاری اخبار شیعه گفت: موضوع زیارت اربعین یک موضوع پایدار و دائمی است و برنامه ریزی پیرامون آن باید مستمر و در طول تمامی ایام سال صورت گرفته و همه تحولات مربوط به آن در طول ایام زیارت اربعین و مسائلی چون تعداد زائران و چگونگی خدمات ارائه شده به آنها ، به صورت مرتب پیگیری شود.

وی افزود: در آخرین جلسه ، مساله اسکان زائران مطرح و چند طرح مهم در این زمینه مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مهمترین آنها بهره مندی از ایده های جدید به منظور اسکان یا پرداختن به راهکارهای مطلوب اسکان زائران در طول زیارت اربعین بود.

موسوی هم چنین خاطرنشان کرد: از جمله این طرح ها، استفاده دوگانه از قابلیت‌های موجود مانند پارکینگ‌ها و استفاده از آن‌ها برای عملیات اسکان، یا تشویق زائران به استفاده دوره ای از اماکن یاد شده برای مدت معین و اجازه دادن به استفاده از این اماکن برای دیگران در دیگر روزها ، کاهش مدت اقامت در بخش های قدیمی شهر مقدس کربلا ، تشویق زائران به اقامت در خارج از بخش های قدیمی شهر در ایام زیارت اربعین ، و تاکید بر این که فقط برای زیارت وارد این منطقه شوند، بوده است.

در همین حال استاد دانشگاه و کارشناس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه شهر مقدس کربلا دکتر سمیر خلیل ابراهیم، که در جلسه موسسه مصباح الحسین حضور یافته بود، اظهار داشت: ایجاد تعادل بین ورود زائران و اسکان آنان مساله ای دشوار است ، بنابراین محل اقامت زائران میلیونی اربعین معضل بزرگی است که چگونه با توجه به روند افزایش سالانه آن ها ، بهترین راه ها را برای حل این مساله انجام دهیم

خلیل ابراهیم تصریح کرد: شهر مقدس کربلا هر هفته شاهد یک میلیون زائر است، اما زیارت اربعین این ویژگی را دارد که در زمان و مکان خاصی انجام می شود و بنابراین باید دید که چگونه می‌توانیم آسایش بیشتری برای زائران در طول این مدت و اسکان مناسب برای آنان فراهم کنیم.

وی تاکید کرد که تلاش خود را خواهد کرد که تمامی اطلاعاتی را که در زمینه تخصص خود در اختیا دارد برای خدمت به این پروژه حیاتی و مهم برای خدمت زائران سیدالشهدا علیه السلام ، ارائه کند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا