اخبارپاکستانجهان

اعتراض شدید شیعیان و حزب مسلم لیگ به تصویب قانون جنجالی توهین به مقدسات در پاکستان با اهداف خاص

طی روزهای اخیر قانون تشدید مجازات توهین کنندگان به صحابه و اهل بیت و امهات مومنین در مجلس سنای پاکستان تصویب شده است.

این قانون اعتراض شدید شیعیان و حتی برخی از اهل تسنن از جمله حزب مسلم لیگ را به همراه داشته است.

منتقدان اعتقاد دارند پشت پرده تصویب این قانون اهدافی وجود دارد ، آن ها از جمله گفته اند  بدون گنجاندن مجازات برای توهین کنندگان به امام حسین و تجلیل کنندگان از یزید ، این لایحه کامل نیست

سنای پاکستان لایحه ای را برای تشدید مجازات افرادی که به شخصیت های مقدس دینی بی احترامی می کنند، تصویب کرد، حافظ عبدالکریم و مشتاق احمد و عبدالاکبر چیترالی از پیشنهاد دهندگان این لایحه بودند.

اخبار دریافتی از اسلام آباد حکایت از آن دارد که مجلس سنای پاکستان روز دوشنبه دستورالعمل ۱۲۲ ماده ای را در دستور کار خود قرار داد، و برخی از موارد کلیدی این لایحه را تصویب کرد.

از جمله موارد مندرج در این دستورالعمل، اصلاح قانون مجازات سال ۱۸۶۰ و قانون آیین دادرسی کیفری سال ۱۸۹۸ پاکستان، برای تشدید مجازات کسانی است که به اهل بیت یا صحابه پیامبر اکرم بی احترامی می کنند، عنوان لایحه، اصلاح قوانین جزایی در سال ۲۰۲۳ است.

سناتور مشتاق در تشریح این لایحه اصلاحی گفت که طبق این دستورالعمل مجازات توهین کنندگان افزایش یافته تا از این پس کسی جرأت اهانت و گفتن سخنانی به منظور بدنام کردن اهل بیت، صحابه و امهات مؤمنین را نداشته باشد.

تصویب این قانون با واکنش شدید شیعیان پاکستان و حتی بخشی از جامعه اهل تسنن از جمله حزب مسلم لیگ را به همراه داشته است.

پیر صابر شاه و رعنا مقبول احمد از حزب مسلم لیگ در واکنش به تصویب این دستورالعمل می‌گویند این لایحه تنها زمانی کامل می‌شود که کسانی که به حضرت امام حسین بی احترامی می‌کنند و از یزید تجلیل می‌ نمایند نیز در این لایحه پاسخگو باشند، آنها معتقدند که آیا نباید برای کسانی که به امام حسین علیه السلام بی احترامی می کنند، قانونی وضع شود؟

پیر صابر شاه با اشاره به این که برخی افراد از اصطلاح رحمت الله علیه برای یزید استفاده می کنند اظهار داشت: حداقل باید رفتارهای این چنینی این دسته از افراد، در جانبداری از یزید که سعی در متزلزل ساختن بنیان اسلام را داشت، مدنظر قرار گیرد، او از مجلس سنا و متولیان آن تقاضا کرد که پاسخگو شدن این افراد نیز در این لایحه گنجانده شود.

لازم به ذکر است که رئیس سنا به سناتور مقبول پیشنهاد داده که اصلاحیه‌ای را در این رابطه ارائه کند، او قول داده تا در خصوص این پیشنهاد، اقدام های لازم را انجام دهد.

احزاب شیعیان پاکستان هم تصویب اصلاحیه قوانین توهین به مقدسات در مجلس این کشور را ترفند سنی های تندرو و عوامل وهابیت، برای تخریب فضای همزیستی مسالمت آمیز میان پیروان مذاهب اسلامی در پاکستان دانسته و ضمن محکوم کردن تحرکات فرقه گرایانه، خواستار لغو و ارجاع این قانون برای تجدید نظر شدند.

در پی تصویب نهایی اصلاحیه در قوانین توهین به مقدسات اسلامی که بحث آن از بهمن ماه سال ۱۴۰۱ آغاز شد و روزهای گذشته علیرغم ملاحظات جدی احزاب و گروه‌های سیاسی و مذهبی، در صحن علنی مجلس پاکستان به تصویب رسید، رهبران احزاب شیعه اعتراض شدید خود را نسبت به این لایحه جنجالی به بهانه مقابله با توهین به مقدسات اعلام کردند.

شیعیان پاکستان از نهادهای قدرتمند این کشور خواسته اند تا به ماجرای تصویب لایحه جنجالی اخیر ورود کرده و جلوی اجرا آن را بگیرند ، آن ها هم چنین همچنین لغو قانون تشدید مجازات توهین به مقدسات و ارجاع آن به شورای ایدئولوژی اسلامی پاکستان برای تجدید نظر و بررسی مجدد با حضور همه ذی نفعان سیاسی و مذهبی کشور را مطالبه کردند.

طی اصلاحیه اخیر در قانون توهین به مقدسات، حداقل مجازات برای محکومین ، ۱۰ سال و حداکثر حبس ابد خواهد بود.

ماه‌های گذشته کمیسیون حقوق بشر پاکستان نسبت به این اصلاحیه ابراز نگرانی کرد و گفت که بیم آن می‌رود مجازات بدون وثیقه برای متهمان منجر به نقض آزادی شهروندی طبق ماده ۹ قانون اساسی پاکستان شود.

برخی گروهای مذهبی در پاکستان از جمله احزاب شیعه ، تشدید قوانین توهین به مقدسات را فرصت طلبی افراط گرایان سنی برای سرکوب اقلیت های مذهبی و یا پیاده‌سازی برنامه های افراد تندرو در داخل به ویژه بر علیه شیعیان دانسته اند.

متهم کردن افراد در پاکستان به بهانه ارتکاب «توهین به مقدسات مذهبی»، به دلیل سفت و سخت نبودن قوانین مربوطه و شرایط حاکم بر جامعه این کشور، کار دشواری نیست و چه بسا در گذشته باعث بروز جنجال‌ها و مشکلات فراوان اجتماعی-امنیتی در این کشور مسلمان به ویژه برای شیعیان شده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا