اخبارافغانستانجهان

بیش از 12 هزار خبرنگار در افغانستان شغل‌ شان را ترک کردند

در آستانه دو سالگی سلطه طالبان در افغانستان، گزارشگران بدون مرز در گزارشی نوشته که در این مدت ۱۲ هزار خبرنگار، یعنی دو سوم روزنامه‌ نگارن افغانستان از این شغل دست کشیدند. این سازمان گفته بیش از ۸۰ درصد خبرنگاران زن هم این حرفه را ترک کرده‌ اند.

این سازمان در گزارش خود نوشت که از میان ۵۴۷ رسانه‌ که در سال ۲۰۲۱ در افغانستان فعال بودند، نیمی از آن‌ها با تسلط یافتن طالبان تعطیل شده ‌اند.

گزارشگران بدون مرز در این گزارش به محدودیت‌های طالبان علیه رسانه‌ها اشاره کرده و گفته است که سردبیران و روزنامه ‌نگاران در افغانستان تحت سلطه طالبان، «اگر می‌خواهند زنده بمانند»، باید از دستورات طالبان در خصوص رسانه‌ها پیروی کنند.

این سازمان گفته که دستورات و قوانین طالبان در قبال رسانه‌ها، راه را برای استبداد و آزار و اذیت خبرنگاران و محدودسازی فعالیت روزنامه ‌نگاری هموار می‌کند.

مسئول نهاد حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) به گزارشگران بدون مرز گفته است که اگر وضعیت به‌ همین صورت پیش برود، بسیاری از رسانه‌ها به زودی مجبور خواهند شد که دروازه‌های خود را ببندند.

طالبان در دو سال حاکمیت خود در افغانستان، محدودیت‌های گسترده‌ای بر رسانه‌ها وضع کرده ‌اند. به گزارش نهادهای ناظر این گروه شماری از خبرنگاران را بازداشت و شکنجه کرده ‌اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا