اخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

آیت الله العظمی شیرازی: با آن که تمامی کتب آسمانی از جانب خداآمده و تبیان هستند اما وعده الهی فقط بر حفظ قرآن تعلق گرفته است

نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی ، روزهای پنج شنبه ۲۲ محرم و جمعه ۲۳ سال ۱۴۴۵ برگزار شد، در این نشست هم چون جلسات پیشین ، ایشان به سوال های حاضران در جلسه پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.

آیت الله العظمی شیرازی در این نشست در شرح آیه شریفه نهم سوره حجر إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ ما اين قرآن را نازل كرده‏ ايم و قطعا از آن حفاظت خواهيم کرد ، فرمودند : وعده خدای عزوجل فقط نسبت به حفظ قرآن کریم است و اراده خدا در این خصوص تنها نسبت به قرآن تعلق پیدا کرده و تضمین کرده که در آن دست برده نشود ، و نسبت به دیگر کتب آسمانی چنین وعده ای نداده است.

ایشان در ادامه دلیل تحریف سایر کتب آسمانی را امتحان الهی عنوان کردند و فرمودند همان گونه که انبیای الهی و اولیای الهی را کشتند و این ها امتحان الهی بود ، دست بردن در سایر کتب آسمانی هم نوعی امتحان الهی بوده است ، چرا که خدای عزوجل تضمین نکرده که بر سر انبیا و اولیا بلا نیاید.

معظم له با اشاره به آیه ۴۲ سوره انفال لِيَهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَنْ بَيِّنَةٍ وَيَحْيَىٰ مَنْ حَيَّ عَنْ بَيِّنَةٍ هر که هلاک شدنی است بعد از اتمام حجت هلاک شود و هر که لایق حیات ابدی است به اتمام حجت به حیات ابدی رسد ، فرمودند ریشه ارسال رسل و انبیای الهی و تمام احکام همین است و همه چیز مورد امتحان قرار خواهند گرفت و خدای عزوجل این امتحان را در مورد کتب آسمانی مقرر فرموده اما نسبت به قرآن کریم بالخصوص قرار نداده است.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه با بیان این که تمام کتب آسمانی که از جانب خدا آمدند همانند قرآن ، تبیان هستند ، فرمودند این که چرا کتب دیگر آسمانی مانند قرآن حفظ نشده ، این مطلب تاویل شده و در این خصوص روایاتی از پیامبر اکرم و امیرالمومنین نقل گردیده است ، مثلا امیرالمومنین علیه السلام را کشتند اما ولایت ایشان باقی ماند ، و یکی از تفاوت ها میان قرآن و سایر کتب آسمانی که در روایات هم به آن اشاره شده حفظ قرآن است که در رابطه با قرآن تضمین و در مورد آن ها اشاره نشده است.

ایشان در ادامه در رابطه با برخی از مقاتل فرمودند : مرحوم شیخ عبدالزهرا کعبی رضوان الله علیه که من او را دیده بودم و پای منبرهای ایشان هم نشسته بودم آدمی با اخلاص بالا بود ، و علی رغم این که افراد زیادی از بزرگان و خوبان مقتل خوانده اند اما مقتل ایشان معروف و مشهور است ، همانند شهرت مفاتیح الجنان نسبت به سایر کتب ادعیه که فراوان هستند ، اما مقتلی که من توصیه می کنم مقتل مرحوم اخوی مرجع تقلید راحل آیت الله العظمی سید محمد شیرازی است رضوان الله علیه است که این مقتل بیشتر مطابق با ادله است که منتشر شده اما نمی دانم که الان موجود هست یا خیر.

معظم له در ادامه در رابطه با دلیل سخن گفتن پیامبر و معصومین با دشمنان و کفار فرمودند : دلیل سخن گفتن امام حسین علیه السلام با عمر بن سعد لعنة الله علیه اتمام حجت است ، و پیامبر اکرم نیز با بسیاری از اصحاب خود که قرآن نام آنان را منافق گذاشته است ، سخن می گفتند ، با آن که می دانستند حرفشان اثر ندارد ، دلیل سخن گفتن پیامبر و معصومین در این موارد اتمام حجت است تا روز قیامت نگویند خدایا ما نمی دانستیم ، و سوره نساء آیه ۱۶۵ رُسُلًا مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ وَكَانَ اللَّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا رسولانی را فرستاد که (نیکان را) بشارت دهند و (بدان را) بترسانند تا آنکه پس از فرستادن رسولان، مردم را بر خدا حجّتی نباشد، و خدا همیشه مقتدر و کارش بر وفق حکمت است ، به همین منظور نازل شده ، لذا امر به معروف و نهی از منکر که در جواهر الکلام و سایر کتب فقهی ذکر شده یکی از اسبابش مساله اتمام حجت است ، نه این که در طرف مقابل تاثیر بگذارد و باور کند ، وظیفه انبیا و معصومین اتمام حجت بوده است که به تعبیرهای مختلف از جمله همین مورد در قرآن ذکر شده است.

آیت الله العظمی شیرازی در تشریح لفظ ثارالله برای حضرت سیدالشهدا فرمودند این یک مساله عرفی است ، این که گفته می شود خانه ی خدا ، خدا که خانه ندارد و جسم نیست و در مکان قرار نمی گیرد ، ثارالله هم به همین معناست یعنی خدای عزوجل به وسائلی که در روایات آمده انتقام خون امام حسین علیه السلام را می گیرد.

معظم له در ادامه فرمودند چهارده معصوم در همه چیز یکسان هستند الّا در دو چیز ، اول این که به جز پیامبر اکرم ما بقی پیغمبر نیستند و دوم این که مقاماتشان با هم فرق می کند و گرنه در همه چیز با هم یکسان هستند به خاطر ادله ای که ظاهرا متواتر است.

سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود :

احکام مربوط به سلام نماز ، بررسی روایتی مبنی بر تشرف امام حسین علیه السلام به مکه برای عمره مفرده در ماه رجب ، معنای عبارت يَقْتَصّ در مفاهیم اسلامی، طرق تشخیص صحت و اعتبار روایات ، صحت سند نهج البلاغه و صحیفه سجادیه ، مبنای تقیه بر اساس آیات قرآن و روایات ، طرق اطاعت و معصیت ، ملاک بودن تصمیم و نه عادت افراد ، ذکر تفاوت هایی میان حق الله و حق الناس ، حکم بقا بر تقلید میت ، موارد لزوم رجوع به حاکم شرع در وصیت ، موارد بطلان عقد و موارد خیار ، تشریح معنای اِبراء درفقه ، تکلیف انسان در رابطه با عین یعنی چشم زخم طبق روایات ، دلیل لزوم تلاش برای کسب حلال علی رغم حتمی بودن رزق انسان از سوی خدای متعال از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن ها اشاره و یا پاسخ داده شد.

لازم به ذکر است که سلسله نشست‌های علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت ۱۱:۱۵ دقیقه به وقت محلی برگزار می‌شود و شما می‌توانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام بیننده این نشست علمی باشید

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا